REDCap FAQ
FAQ
-
For at blive oprettet som bruger i REDCap rettes henvendelse til redcap@rn.dk fra en RN e-mail.
Da ansatte i Region Nordjylland frit kan benytte REDCap til dataopsamling til ikkekommercielle forskningsformål, kræver det blot et gyldigt RN-alias. Der skal ikke installeres noget, da softwaren ligger på regionens server og tilgås via en browser.
-
Brugere, der ikke er ansat i Region Nordjylland, kan oprettes som eksterne brugere til at indsamle data. Eksterne brugere skal oprettes af administratoren og har ikke rettighed til at oprette projekter. Oprettelse skal ske med godkendelse fra lederen i den pågældende afdeling, og derudover skal der laves nødvendige aftaler som samarbejdsaftale, databehandleraftale mv. Kontakt forskningsdata@rn.dk for mere information. For oprettelse skal følgende oplysninger sendes til administrator på redcap@rn.dk:
- Fornavn
- Efternavn
- Ansættelsessted
- Sponsor (RN-ansat projektejer, som er REDCap bruger)
Derudover skal samarbejdet være beskrevet i projektbeskrivelsen. Efter oprettelse skal de eksterne brugere tildeles adgang til projektet af projektejer, via brugernavn og ikke e-mail, førend de kan tilgå projektet. I forbindelse med tilføjelsen af brugere til projektet vælges passende rettigheder til hver bruger. Hvis flere brugere skal have samme rettigheder, kan oprettelsen af roller spare tid.
-
På https://projectredcap.org/resources/videos/ er det muligt at se træningsvideoer lavet af REDCap Consortium.
Videoerne giver et godt indblik i forskellige funktioner i REDCap. Videoerne findes også i REDCap sammen med en lang FAQ med diverse spørgsmål og svar om alle funktioner i systemet.
Efter login findes links til disse på alle projektsider i menuen i venstre side.
-
Når et projekt oprettes, er det som standard et klassisk projekt, og det er muligt at tilvælge, om projektet skal indeholde longitudinal dataopsamling samt indeholde surveys.
Longitudinal dataopsamling anvendes, hvis projektet skal indeholde instrumenter, som skal opsamle samme data for patienten flere gange. F.eks. hvis laboratorieresultater over tid skal sammenlignes for den samme patient. Surveys skal anvendes, hvis det skal være muligt for patienten selv at indtaste data ved at udfylde spørgeskemaer.
Ethvert projekt kan efter oprettelse ændres af brugeren til hvad de ønsker uanset den oprindelige projekttype. -
Dette link [Survey Wizard: The Basics] indeholder en surveyalgoritme udviklet af REDCap Consortium’s Training Collaboration Committee. Det belyser, hvornår det er en god ide at bruge surveyfunktionaliteten, samt hvad der skal tages hensyn til, når der vælges surveymodel, surveyindstillinger osv.
Dette link [Survey Wizard: Automated Survey Invitations] indeholder en algoritme udviklet af REDCap Consortium’s Training Collaboration Committee. Det belyser, hvordan automatiske survey invitationer (ASI) fungerer, hvordan de kan sættes op, samt viser forskellige eksempler på brugen.
-
Det er muligt at få dansk tekst på knapperne i surveys, således at der i stedet for "submit" står "indsend". Det er kun de tekster, som ses i surveys, der oversættes.
Dette skal slås til på projektniveau, kontakt derfor redcap@rn.dk for at få dansk tekst på knapperne.
-
Hvis du endnu ikke er oprettet i REDCap, skal du først henvende dig via redcap@rn.dk for at blive oprettet.
Når du er oprettet, giver du din kollega dit RN-alias og beder vedkommende tilføje dig som bruger i User Rights-modulet.
-
REDCap-administratorer tilføjer ikke brugere til projekter, da du bedst selv ved, hvem der bør have adgang til dit projekt. Brugeren, der skal tilføjes, skal være oprettet i REDCap, før denne kan tilføjes.
For at tilføje en anden bruger til dit projekt skal du tilføje dem i User Rights-modulet vha. brugerens RN-alias og IKKE vha. e-mail. Det er vigtigt, at REDCap når at genkende brugeren, før du trykker tilføj. Tildel brugeren passende rettigheder ift. deres rolle i projektet: projektdesigner, indtaster, reviewer etc.
Hvis flere brugere skal have samme rettigheder, kan oprettelsen af roller spare tid.
-
Som standard har brugere ikke rettighed til at slette records, da REDCap automatisk beskytter mod utilsigtede sletninger. Hvis du alligevel har brug for at slette enkelte records, kan du gøre således:
- Gå til User Rights i venstre side under Applications
- Find dit eget brugernavn og tryk ”Edit user privileges” i pop op-vinduet
- Find rettigheden ”Delete Records”, afkryds boksen og tryk gem
- Gå til den record, du vil slette, og knappen ”Delete Record” vil være synlig nederst i instrumentet
- Vælges "Delete Record", slettes alle indtastede data for denne record på tværs af alle instrumenter
- Vælges "Delete data for this form only", slettes kun data for denne record i dette instrument
- Gå evt. tilbage til User Rights og fjern rettigheden igen for at undgå fremtidige utilsigtede sletninger
-
REDCap er designet sådan, at det er relativt nemt at importere eksisterende data fra en CSV-fil til et REDCap-projekt. Det besværliggøres dog lidt af, at REDCap forventer en kommasepareret CSV-fil, og dansk Excel som standard laver semikolonseparerede CSV-filer.
Se guide til, hvordan eksisterende data lettest importeres i REDCap
-
Det er muligt at tilpasse teksten i REDCap vha. HTML-formatering.
-
Sammenligning af indholdet i felter kan ikke gøres automatisk, men forgreningslogik kan anvendes til at vise en advarsel, hvis de to felters indhold ikke er ens. En sammenligning af felt_1 og felt_2 kan gøres som nedenfor, hvor syntaksen tjekker, at felt_1 og felt_2 er lig hinanden, samt at de ikke er tomme.
Logikken indsættes i det felt, hvis visning er betinget af de andre felter, altså advarslen.
[felt_1]<>"" and [felt_2]<>"" and [felt_1]<> [felt_2]
-
Ja, det skal du. Når du er færdig med opsætning af databasen, har testet alle funktioner og er klar til at indsamle data, skal projektet rykkes til produktionsfasen. Fordelen ved at have projektet i produktion er, at det afholder brugere fra at lave ændringer i projektet, som kan medføre tab af data. Indsamling af persondata må derfor først ske, når projektet er rykket til produktion.
Der kan sagtens laves ændringer i projektet, mens det er i produktionsfasen, men ændringerne implementeres ikke, før REDCap har sikret, at ændringerne ikke medfører modificering eller tab af data.
Samtidig gemmes hver version af Data Dictionary i Production-fasen, således at en ændring altid kan tilbageføres, hvis der er sket en fejl, eller for at kunne spore tidligere ændringer. I Development-fasen er det kun den nuværende Data Dictionary, der er tilgængelig, og det er ikke muligt at se tidligere versioner.
-
Test dit projekt grundigt! Brug værktøjet ”Check for Identifiers”, som findes under Project Setup, for at sikre, at alle identificerbare data er afkrydset, slet alt testdata samt gennemgå opsætningen af rettigheder i User Rights.
Se tjeklisten for flere potentielle fejl.
-
Studier, som anvender REDcap, skal citere publikationerne nævnt i følgende link, hvor et forslag til metodebeskrivelse fra REDCap Consortium også findes.
https://projectredcap.org/resources/citations/
Opdateret