Fortæl de gode historier
For forskere er det at publicere sine resultater i videnskabelige tidsskrifter det naturligste i hele verden. For hvis ikke man formidler sine fund, hvordan skulle andre så få glæde af dem?
Men videnskabelige tidsskrifter - hvor fine de end måtte være - har også et forholdsvis smalt publikum. Derfor er det vigtigt, at de spændende resultater og lovende projekter også formidles til borgere, patienter, politikere og interesseorganisationer. Folk, som af forskellige årsager har interesse i at kende til de nyeste sundhedsvidenskabelige tendenser - og i at få indsigt i den faglige udvikling, som forskningen på et universitetshospital bidrager til.
Hit med historien
Har du en historie - fx et spændende forskningsprojekt, du er i gang med eller måske netop har publiceret resultaterne af - så vil vi meget gerne hjælpe med at formidle til omverdenen.
Kontakt kommunikationskonsulent Peter Friis Jeppesen på pfj@rn.dk og hør mere.
Eksempler på gode historier
Hvis der er noget, vi er stolte af, er det som regel også værd at fortælle om! Et nyt forskningsresultat, et lovende nyt projekt eller en fornem hæderspris vil derfor som regel egne sig til formidling.
Herunder kan du se eksempler på et par historier:
Alvorlige bivirkninger fører ofte til stop for kræftbehandling
Mange patienter med knoglemarvssygdommen MDS får så store bivirkninger af medicinen, at de må udsætte eller helt afbryde behandlingen. Forskere fra Aalborg Universitetshospital har sat nordjyske tal på problemets omfang, og nu vil de undersøge, om behandlingen kan dosisoptimeres, så flere patienter kan få gavn af den.
Patienter med ankelbrud kan slippe for indlæggelse
Patienter med brækket ankel kan i mange tilfælde trygt sendes hjem fra Akutmodtagelsen og i stedet opereres ambulant nogle dage senere, uden at det går ud over behandlingsresultatet.
Gode historier kan fortælles mange andre steder end i pressen
Vi er flasket op med at få vores nyheder i aviser, tv og radio. Men for mange er sociale medier som Facebook og X deres primære kilde, når de skal orientere sig om, hvad der sker i verden. Derfor fortæller vi også om vores forskning på hospitalets sociale medier. Her bliver historierne set - og vores læsere engagerer sig, når historierne er gode og vedkommende.
Og medierne? - Ja, de læser skam også med og kan måske hente inspiration til, hvad de kan bringe i avisen eller tv-udsendelsen i morgen.
Opdateret