Få tjek på din deltagerinformation
Den skriftlige information, du giver deltagere i et forskningsforsøg, bør være sprogligt korrekt og let at læse. Det øger chancen for, at modtageren har lyst til at bruge tid på at læse om, hvad du har på hjerte. Desuden kan en tekst med fejl og kluntede formuleringer efterlade et dårligt indtryk om projektets videnskabelige kvalitet. Du bør derfor være omhyggelig, når du udarbejder din patientinformation, og tilstræbe at holde den i et sprog, som er målrettet modtageren.
Få teksten på plads, før projektet er godkendt
Som forsker ved du, at de videnskabsetiske komitéer stiller helt specifikke krav til de dokumenter, som anmeldte projekter skal omfatte, for at blive godkendt.
Blandt andet skal den patientinformation, som udleveres til deltagere i forsøget, indgå i anmeldelsen.
Da et godkendt dokument ikke må ændres efterfølgende, er det vigtigt, at den informationstekst, som indgår i anmeldelsen, er den samme, som du påtænker at udlevere til deltagerne.
Kommunikation opfordrer derfor til, at du som forsker benytter dig af tilbuddet om sprogligt kvalitetstjek af din deltagerinformation, igennem INDEN, du indgiver anmeldelse til Videnskabsetisk Komité.
Tjekket foretages af Team Patientinfo i Kommunikation, der i forvejen arbejder med al patientinformation til patienter i Region Nordjylland - dvs. indkaldelsespakker, pjecer om undersøgelse og behandling, hjemmeside mv.
Tjekket kan blandt bidrage med forslag, der:
- Fremhæver vigtige budskaber
- Gør teksten mere overskuelig med forklarende overskrifter eller faktabokse
- Øger læsbarheden ved at forklare eller omskrive svære ord og sætninger
- Skaber sammenhæng til øvrig skriftlig patientinformation
Har du en tekst, du gerne vil have tjekket, så send den til patientinfo@rn.dk - gerne i god tid, så der er tid til eventuel dialog om formuleringer og budskaber.
Team Patientinfo hjælper med layoutet
Ikke nok skal det sproglige være i orden. Den deltagerinformation du udleverer, skal også tage sig ordentligt ud. På Region Nordjylland-sprog betyder det, at deltagerinformationen skal layoutes i faste skabeloner, så den tilpasses og er i sammenhæng med regionens øvrige patientinformation.
Kontakt derfor altid Team Patientinfo på patientinfo@rn.dk for hjælp til opsætning af det skriftlige materiale, du udleverer i forbindelse med dit forskningsprojekt.
Opslag på Facebook?
Søger du forsøgsdeltagere, kan et opslag på hospitalets Facebook-side være et godt sted at gøre opmærksom på dit projekt.
I Kommunikation vurderer vi ønsker om opslag på Facebook individuelt fra forsøg til forsøg. Vi hjælper med at formulere opslagsteksten, så den bliver skrevet i et sprog, der gør sig godt på sociale medier. Opslaget skal altid indeholde en henvisning til den godkendte deltagerinformation, som lægges på hjemmesiden under aalborguh.rn.dk/forsog.
Vær opmærksom på, at Videnskabsetisk Komite ønsker at godkende opslagsteksten, før den må bringes på Facebook. Komitéen kan stille krav, der er uforenelige med, hvad vi kan bringe på hospitalets Facebook-side. I disse tilfælde kan vi være nødsaget til at afvise et opslag.
Læs mere
Læs mere om skriftlig patientinformation i Region Nordjylland på Personalenet.
Læs mere (internt link)
Opdateret