Litteratur
Følgende tidsskrifter kan anbefales:
OBS: Tidsskrifterne kan kun tilgås fra hospitalets computere medmindre du har en fjernadgang til DEFF-net.
MEDICAL TEACHER
- I Medical Teacher finder du serien: "Twelve Tips for ...." - og BEME guides (BEME = Best evidence medical education) fx Systematic review of the literature on assessment, feedback and physicians' clinical performance 1 : BEME Guide No. 7.
- Desuden en artikel, der beskriver en interventionsproces (Change Laboratory) på Aalborg Universitetshospital, hvor klinikere på tværs af medicinske specialer arbejdede sammen om at udvikle initiativer for at støtte KBU-lægerne i deres første måneder: "Becoming a doctor—The potential of a change laboratory intervention"
BMC MEDICAL EDUCATION
- Her finder du for eksempel en artikel om KBU-lægernes første tid som nyuddannede: "Struggling to fit the white coat – the role of contextual factors within a hospital organisation" og ”Collaborators as a key to survival: an ethnographic study on newly graduated doctors’ collaboration with colleagues”
MEDICAL EDUCATION
- Læs eksempelvis Charlotte Ringsteds kommentarer om færdighedstræning med titlen: "Experiential learning: another turn on "see one, do one".
BMJ
- BMJ har ofte uddannelsesartikler som eksempelvis serien "ABC of learning" fx "ABC of learning and teaching in medicine: one to one teaching and feedback."
UGESKRIFT FOR LÆGER
- Ugeskriftets temanumre har altid en uddannelsesartikel, men også temanumre om uddannelse fx Ugeskrift nr. 44/2008, hvor bl.a. den danske artikel om 3-timersmødet indgår.
MEDICINSK BIBLIOTEK
- Find meget mere ved Medicinsk Bibliotek: https://aalborguh.rn.dk/for-sundhedsfaglige/medicinsk-bibliotek
Artikler fra Aalborg UH
- En meningsfuld hospitalsblok – en fælles opgave er udgivet i Månedsskriftet for Almen Praksis i 2023, og beskriver udfordringer som uddannelseslæge i almen medicin i hospitalsblokken, fordi man er ”til låns” og hele tiden skifter arbejdssted. I artiklen beskrives det, hvordan vi på Aalborg Universitetshospital forsøger at adressere dette med en række initiativer.
- Læge alene i verden kalder på fællesskab er udgivet som kronik i Ugeskriftet, og beskriver hvordan nyuddannede læger har gavn af fællesskaber, og at hospitalerne har et ansvar for at sikre dette, når naturlige krydspunkter ikke eksisterer.
- Struggling to fit the white coat – the role of contextual factors within a hospital organisation er udgivet i BMC Medical Education i 2021 og beskriver KBU-lægernes første tid som nyuddannede.
- Collaborators as a key to survival er udgivet i BMC Medical Education 2022 omhandler KBU-lægernes samarbejde med kollegaer.
- Becoming a doctor – the potential of a change laboratory intervention er udgivet i Medical Teacher i 2022, og beskriver en forandringsproces med de medicinske afdelinger på Aalborg Universitetshospital. Processen resulterede i to initiativer, som nu er fast implementeret på Aalborg Universitetshospitalet: En KBU-Introduktionsdag og Forvagtsforummet
- The change laboratory in medical education: Two examples of tackling contradictory challenges er udgivet i Medical Education i 2021. Artiklen omhandler metoden Change Laboratory, og illustrerer gennem to eksempler, hvordan det er muligt at skabe forandringer i praksis.
- Organisation of workplace learning: a case study of paediatric residents’ and consultants’ beliefs and practices er udgivet i BMC Medical Education i 2015. Artiklen har til formål at identificere faktorer inden for organisationen, der enten understøtter eller hindrer yngre lægers læringsmuligheder.
- The paediatric change laboratory: optimising postgraduate learning in the outpatient clinic er udgivet i Advances in Health Sciences Education i 2016. Artiklen beskriver, hvordan en change laboratory process resulterede i at skabe forandringer i ambulatoriet på børneafdelingen, hvor fokus både var på uddannelse og patientsikkerhed.
Akademiske afhandlinger fra Aalborg UH
- Ph.d.-afhandling om de første måneder som nyuddannet læge: "Newly graduated doctors’ first months of work - An ethnographic and participatory research study towards change" Afhandlingen rekvireres ved tine.klitgaard@rn.dk
- Ph.d.-afhandling om uddannelse og arbejdstilrettelæggelse ved speciallæge Mads Skipper: "The links between organisational, team and individual medical postgraduate workplace learning - An ethnographic and action-based research study". Afhandlingen kan rekvireres ved forfatteren.
- Ph.d.-afhandling ved speciallæge Merete Ipsen: "Målinger af speciallægers uddannelsesindsats på sygehuse". Afhandlingen kan rekvireres ved forfatteren.
Relevante links
Tine Klitgaard
Enheden for Postgraduat Uddannelse
Antropolog
Telefon
97 66 63 43Opdateret