Akutte tværsektorielle patientforløb

Kontakt Morten Breinholt Søvsø for mere information

Akutte patienter har ofte kontakt til mere en sundhedsaktør i løbet af et patientforløb. Derfor er det tiltagende vigtigt, at de forskellige aktører har gode muligheder for at samarbejde om det bedst mulige patientforløb – det kan være i form at lettere deling af vigtige informationer om patientens tilstand eller bedre muligheder for kontakt og adgang mellem sundhedsaktører. Dette forskningsområde har fokus på sådanne forhold i det akutte sundhedsvæsen. Nedenfor findes udvalgte eksempler på projekter indenfor området.

 

ReACT (Research in Acute Care Trends)

Dette projekt har til formål at etablere en landsdækkende tværsektoriel database og forskningsnetværk på det akutte område. Databasen skal som den første indeholde data fra lægevagtsmodellerne, akuttelefoner, akutmodtagelser og andre hospitalsafdelinger, egen læge og ambulancetjenesterne til brug i konkrete projekter, der særligt har fokus på betydningen af nye organisatoriske tiltag lokalt, regional og nationalt inden for det akutte område. Eksempler på organisatoriske tiltag, som databasen kan anvendes til er: betydningen af reorganiseringerne af lægevagtsordninger og indførslen af paramedicinerbemandet visitationsenheder.  

Integration af data til bedre visitation af akutte patienter

Når patienter ringer 1-1-2 eller til lægevagten, er det sparsomt, hvilke oplysninger dem der modtager opkaldet har om indringeren. Og der er forskel på det regionerne i mellem. Når der skal træffes hurtig beslutningen i en visitationsproces med henblik på at sikre, at patienterne får det mest hensigtsmæssige forløb, kunne informationer om patientens vanlige tilstand, medicin eller nylige kontakter have en indvirkning. Det er fokus for dette projekt, der arbejder på at give de medarbejdere, der modtager akutte opkald større informationsgrundlag for at træffe deres visitationsbeslutninger.

Præhospitalt afsluttede patienter

Med stigende fokus på at patienter får behandling på det rette niveau i sundhedsvæsenet ses, at flere patienter der ringer 1-1-2 faktisk afsluttes i telefonen eller på stedet. Det betyder, at patienten ikke nødvendigvis bringes til hospitalet, men modtager alternative behandlingsmuligheder eller råd. Projektet har derfor fokus på, hvilke patientforløb der i stedet iværksættes, når patienten afsluttes præhospitalt – særligt med fokus på nye kontakter til det akutte sundhedsvæsen og patientsikkerhed.

Opdateret