God sygepleje - Kort og godt?
For et par år siden introducererede Forskningsenhed for Klinisk Sygepleje begrebsrammen ”Fundamentals of Care” som et udgangspunkt for det sygeplejefaglige arbejde på Aalborg UH. Begrebsrammen beskriver værdier og mål for sygeplejen og fokuserer først og fremmest på at rette fokus på sygeplejefaglige kerneopgaver og mere kontinuitet i sygeplejen.
- I et moderne sundhedsvæsen med korte indlæggelsestider og mange ambulante behandlinger, har sygeplejersken ofte kun et kortvarigt møde med patienten. Det giver begrænset tid til at afdække patientens forventninger, ønsker og behov, opbygge en relation, etablere et trygheds- og tillidsforhold samt formidle information og vejledning til patienten om et forestående undersøgelses- eller behandlingsforløb. Det stiller krav til, hvordan vi som sygeplejersker agerer sammen med patienterne, fortæller Karin Bundgaard, postdoc i Klinik Hoved-Orto og Forskningsenhed for Klinisk Sygepleje.
Der findes imidlertid ikke nogen forskning, der beskriver, hvad god sygepleje i forbindelse med korte patientkontakter er, eller hvordan den skal praktiseres. Det har Karin Bundgaard med sit studie bidraget til at råde bod på.
- Studiet baserer sig på observationer og samtaler med sygeplejersker og patienter. Vi har beskrevet nogle scenarier fra patientkontakterne, som tager udgangspunkt i de koncepter, der udgør kernen i Fundamentals of Care, fortæller hun.
I artiklen beskrives for eksempel betydningen af at give patienten en oplevelse af, at hun eller han har sygeplejerskens fulde opmærksomhed. Betydningen af at hilse ordentligt på patienten og stille eller sætte sig, så man har øjenkontakt, må ikke undervurderes, fortæller Karin Bundgaard.
- Det er i det hele taget meget simple ting, som handler om at have fokus på kommunikationen og bruge alle sine sanser, når man står over for patienten. Og i situationer, hvor tiden er knap, er den nonverbale kommunikation kun endnu mere betydningsfuld, siger hun.
Simple tricks gør forskellen
Karin Bundgaard glæder sig over, at forskningsarbejdet nu er blevet publiceret i et internationalt tidsskrift, hvor det er tilgængeligt for andre. Dermed kan det være en inspiration til, hvordan man arbejder med at yde god sygepleje også i de kortvarige møder med patienterne.
- Jeg tænker, at vores forskning kan være en hjælp til sygeplejersken til at huske på nogle meget simple ting, som man kan trække på. Når man kun har meget kort tid med patienten, kan det være gavnligt med nogle hints og tricks, som man kan bruge i sin dagligdag – hvad enten det er small-talk, eller det er at huske at sætte sig, så man er i øjenhøjde med patienten. Det er simple ting, som kan gøre en verden til forskel i forhold til, hvordan både patient og sygeplejerske oplever mødet, siger hun.
Artiklen ”Fundamentals of Care in Time-Limited Encounters: Exploring Strategies that can be used to Support Establishing a Nurse-Patient Relationship in TimeLimited Encounters” kan læses i det sygeplejefaglige tidsskrift ”Journal of Nursing Studies and Patient Care”: https://vbn.aau.dk/da/publications/fundamentals-of-care-in-time-limited-encounters-exploring-strateg