Vejledning af uddannelseslæger

På denne side finder du information om vejledning, funktionsbeskrivelser for vejledere og vejlederkurser med særlig vægt på inddragelse af lægerollerne.

Under relevante links nederst på siden finder du bl.a.:

  • En skematisk oversigt over funktionsområder for UAO, hovedvejleder og klinisk vejleder.
  • Beskrivelse af arbejdsopgaver for hovedvejleder og den daglige kliniske vejleder.
  • Information om vejledersamtalerne.
  • Skabeloner til brug for introduktions-, justerings- og slutsamtalen.
  • Karriereværket, som er et samtaleværktøj til karrierevejledning.

 

Vejledningsfunktionen

Nyansatte læger i uddannelsesstilling får tildelt en hovedvejleder, som under hele forløbet skal vejlede uddannelseslægen om uddannelsesforløbet.

Hovedvejlederen kan hjælpe med:

  • planlægning og gennemførelse af de krav, der skal opfyldes under den aktuelle ansættelse
  • hjælp og vejledning ved yderligere ønsker om kompetenceudvikling
  • hvis forløbet ikke går som planlagt.

Hver ansat læge har et ansvar som vejleder i den daglige arbejdssituation, også kaldet daglig klinisk vejleder (se funktionsbeskrivelser under "relevante links").

 

Vejlederkurser

Vejlederkurser for speciallæger udbydes af Region Midtjylland via kursusværktøjet https://rm.plan2learn.dk/.

Vejledningskursus for læger i introduktionsuddannelse udbydes i Region Nordjylland af Mennesker og Organisation: Uddannelse, Læring og Ledelse via kursussystemet  https://rn.plan2learn.dk/

Der er i et samarbejde på tværs af Region Midt- og Nordjylland lavet en hjemmeside om Det Gode Læringsforløb. Hjemmesiden hedder laering.rm.dk og giver hjælp til, hvordan man som henholdsvis som kursist, leder eller kursusplanlægger bidrager til at styrke udbyttet af uddannelse til gavn for borgere og patienter.

Twopagers for de generelle kurser

Videreuddannelsen Nord har udarbejdet en række twopagers med informationer om alle de generelle kurser, som vejlederen bør have med i sin "værktøjskasse".

Twopagerne indeholder:

  • en beskrivelse af formålet med kurset
  • en beskrivelse af kursets forløb
  • en opfordring til deltagerens forberedelse inden kurset

Twopagerne er udarbejdet for at forberede kursusdeltagerne bedre på kurset og er derudover en opfordring til opfølgende aktiviteter efter kursusafholdelsen.
Se dem under relevante links på siden om de generelle kurser.

Vejledning og lægerollerne

Sundhedsstyrelsens beskrivelse af de danske lægeroller kan findes her: https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2013/De-syv-laegeroller.  

Centralt ses rollen som medicinsk ekspert og rundt om de fem støtteroller kommunikator, samarbejder, leder/administrator/organisator, akademiker og sundhedsfremmer. Omkransende det hele ses rollen som professionel, der skal være til stede i al lægegerning.

I forbindelse med vejledersamtalen er det især vigtigt at bemærke, at kompetencer er beskrevet på tre niveauer i forhold til individ (de nære team), organisation og samfund - og relateres til lægelige arbejdssituationer.  

Samtaleskemaerne er opbygget mhp. at skabe flow i samtalen, men vejlederen kan med fordel nuancere samtalen ved at inddrage de tre niveauer og lægelige arbejdssituationer i samtalen om hver enkelt rolle. Du kan finde hjælp til dette i de oversigtsslides, der ligger her på siden.