Litteratur

Læs mere om den omfattende forskning, der finder sted inden for medicinsk pædagogik. 

Følgende tidsskrifter kan anbefales:

OBS: Tidsskrifterne kan kun tilgås fra hospitalets computere medmindre du har en fjernadgang til DEFF-net.

MEDICAL TEACHER

BMC MEDICAL EDUCATION

MEDICAL EDUCATION

BMJ

UGESKRIFT FOR LÆGER

MEDICINSK BIBLIOTEK

 

Artikler fra Aalborg UH

  • En meningsfuld hospitalsblok – en fælles opgave er udgivet i Månedsskriftet for Almen Praksis i 2023, og beskriver udfordringer som uddannelseslæge i almen medicin i hospitalsblokken, fordi man er ”til låns” og hele tiden skifter arbejdssted. I artiklen beskrives det, hvordan vi på Aalborg Universitetshospital forsøger at adressere dette med en række initiativer.

  • Læge alene i verden kalder på fællesskab er udgivet som kronik i Ugeskriftet, og beskriver hvordan nyuddannede læger har gavn af fællesskaber, og at hospitalerne har et ansvar for at sikre dette, når naturlige krydspunkter ikke eksisterer.
  • Becoming a doctor – the potential of a change laboratory intervention er udgivet i Medical Teacher i 2022, og beskriver en forandringsproces med de medicinske afdelinger på Aalborg Universitetshospital. Processen resulterede i to initiativer, som nu er fast implementeret på Aalborg Universitetshospitalet: En KBU-Introduktionsdag og Forvagtsforummet

 

Akademiske afhandlinger fra Aalborg UH

  • Ph.d.-afhandling om de første måneder som nyuddannet læge: "Newly graduated doctors’ first months of work - An ethnographic and participatory research study towards change" Afhandlingen rekvireres ved tine.klitgaard@rn.dk
  • Ph.d.-afhandling om uddannelse og arbejdstilrettelæggelse ved speciallæge Mads Skipper: "The links between organisational, team and individual medical postgraduate workplace learning - An ethnographic and action-based research study". Afhandlingen kan rekvireres ved forfatteren.
  • Ph.d.-afhandling ved speciallæge Merete Ipsen: "Målinger af speciallægers uddannelsesindsats på sygehuse". Afhandlingen kan rekvireres ved forfatteren.