3-timersrapporten 2016

Ved 3-timersmøderne 2016 var emnet frit, og det har været op til de yngre læger i det enkelte speciale, hvad der skulle fokus på. Resultatet i form af 3-timersrapporten 2016, fællesnævnere for årets initiativer, Pecha Kucha præsentationer, de enkelte specialers indberetninger og opgørelser af status siden sidst er samlet her på siden.

3-timersrapporten 2016

3-timersrapporten 2016 er lavet som en light-version på 4 sider (folder), hvor man kan læse om årets proces, resultater af initiativerne fra 2015 samt fællesnævnere for initiativerne 2016.

Folderen er en appetitvækker til at læse mere om de enkelte specialers handleplaner og fremhævede initiativer, som findes elektronisk her på LUF.

3-timersmøderne 2016 - fællesnævnere for årets initiativer

Fællesnævnere for møderne er, at der fortsat arbejdes med kompetencevurdering, herunder specifikke metoder samt supervision og feedback. Konteksten er primært ambulatorium, stuegangsfunktion og OP. 

Midlerne er samarbejde i teams, fælles supervisor fx i et paraply-ambulatorium, opkvalificering af vejledere samt udnyttelse af bookingsystemet. Helt centralt er også introduktion til de vigtigste konkrete opgaver/patienter i specialet, fx benævnt ”crash-instruktion”, hvilket vidner om, at der arbejdes med både optimering af læringsudbyttet og patientforløb. 

Undervisning og udnyttelse af konferencer til optimering af læring er to andre centrale emner. Som noget nyt fremhæves årshjul og planlægningsskemaer til at skabe synlighed om uddannelsesopgaven.

Specialernes Pecha Kucha præsentationer 

De enkelte specialer har udvalgt de områder, som de ønsker at fremhæve, og som blev præsenteret ved videndeling mellem uddannelsesgiverne på tværs af hospitalet. Dette fandt sted ved en kort præsentation i Pecha Kucha format – se beskrivelsen i 3-timersrapporten 2016. 

Præsentationerne giver mulighed for at tilgå en kort ”pixiudgave” af specialernes 3-timersmøder. Derefter er der mulighed for at gå i dybden med det, der specielt har interesse, ved at se nærmere på specialernes handleplaner - se nedenfor - eller ved kontakt til specialets UKYL/UAO.

Du kan tilgå alle specialers præsentationer her. Få specialer har kun lavet et enkelt opsummeringsslide, da de ikke kunne være tilstede og præsentere ved temadagen.

Initiativer og handleplaner 2016

For at give mulighed for at se nærmere på specialernes udfordringer og løsninger i 2016, har vi samlet de konkrete initiativer - både de yngre lægers handlingsplan samt specialeledelsens (kommenteret handlingsplan) i ét dokument: Specialernes uredigerede handleplaner 2016. NB: Bemærk, at du kun kan bruge dette link, hvis du er ansat på Aalborg Universitetshospital og dermed har adgang til hospitalets intranet.

Status siden sidst

Der var mange gode forslag i 2015 – og I 2016 kan vi se, at mange af initiativerne er ført ud i livet, og at mange specialer fortsat har fokus på kompetencevurdering og feedback. Godt 180 initiativer blev skitseret, og 116 (64%) af disse er ifølge ”status siden sidst - indberetningerne” helt eller delvist implementeret. 

Specialespecifikke detaljer vedrørende initiativer 2015 (hvad/hvordan/hvorfor/hvorfor ikke det var en succes) findes under "status siden sidst" i dokumentet specialernes uredigerede handleplaner 2016.

Opgørelsen over de totale og specialespecifikke succesrater for initiativer afledt af 3-timersmødet 2015 findes under links her på siden.