Det er ikke alle børn med epilepsi, der oplever vanskeligheder ud over selve anfaldene. Hvis du eller andre, der kender dit barn godt, kan genkende et eller flere af følgende eksempler, kan det dog være en god ide at undersøge det nærmere og få rådgivning.
Typiske vanskeligheder:
- Kognitive: nedsat forarbejdningshastighed, koncentrationsbesvær, hukommelsestab, manglende overblik og vanskeligheder med at planlægge.
- Emotionelle: følelser af ængstelse, tristhed, lavt selvværd og manglende accept.
- Adfærd: nedsat initiativ, undgåelsesadfærd, motorisk uro, vredesudbrud og søvnproblemer.
- Sociale: usikkerhed i fællesskaber og lav selvtillid.
- Mental udtrætning: hjernetræthed.
Disse vanskeligheder viser sig ikke nødvendigvis på samme måde alle steder. Det kan fx være, at nogle vanskeligheder kan mærkes hjemme, mens andre kan mærkes i skolen.
Nogle børn har måske også haft udfordringer, før epilepsien begyndte, mens andre først oplever dem efter diagnosen eller opstart af medicin.
Formålet med at undersøge og understøtte eventuelle vanskeligheder er naturligvis at øge dit barns trivsel. Samtidig ved vi, at overbelastning kan have en negativ indflydelse på epilepsien, fx på hyppigheden af anfald.