Når en patient bliver undersøgt på Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling, starter undersøgelsen med, at lægen eller psykologen sammen med patienten gennemgår patientens sygehistorie, tidligere ansættelser og arbejdsmiljøbelastninger. Vi tager udgangspunkt i et spørgeskema, som patienten har udfyldt hjemmefra.
Hvis samtalen foregår med en læge, foretager lægen herefter en almindelig lægeundersøgelse. Hvis samtalen foregår med en psykolog, udleverer psykologen herefter psykologiske tests.
Undersøgelsen kan vare op til 2 timer.
Yderligere undersøgelser
I forbindelse med undersøgelsen kan der være behov for yderligere undersøgelser, fx blodprøver, røntgenundersøgelser og lignende eller henvisning til andre specialafdelinger. Det hjælper vi med at sætte i gang.
Kontakter efter undersøgelsen
Efter undersøgelsen tager vi stilling til, om der er tale om en arbejdsskade, som skal anmeldes.
Desuden kan der være behov for at kontakte virksomheden, Arbejdstilsynet og/eller patientens fagforening. Det vil dog kun ske med patientens accept.
Efter undersøgelsen kan patienten finde sin journal på Sundhed.dk. Derudover sender vi et lægebrev til patientens egen læge, og hvis patienten har givet os fuldmagt til det, sender vi også en kopi af journalen til fagforeningen.
Hvis patienten giver sit samtykke til det, kan vi desuden rådgive virksomheden om skånehensyn, omplacering og arbejdsfastholdelse.