Spørg altid om lov
Du skal altid have samtykke fra ALLE, også personalet, som er med på billeder, lydoptagelser eller film. Vær opmærksom på, at andre patienter eller pårørende, som kan være synlige i baggrunden. Opdager du, at du har fået andre med på billedet eller filmen, skal du spørge dem, om det er ok, eller slette billedet.
Sociale medier gør det muligt at dele billeder, videoer og kommentarer med tusindvis af andre brugere. Husk, at du ikke må formidle oplysninger om andre, hverken patienter, pårørende eller personale, uden deres samtykke.
Respektér, hvis personalet beder dig lægge kameraet væk
Sundhedspersonalet har tavshedspligt. Det betyder, at de også har pligt til aktivt at forhindre, at andre får kendskab til oplysninger om en patient. Derfor kan du blive bedt om ikke at tage billeder eller filme i givne situationer.
Det, som publiceres, forbliver offentligt
Det er vigtigt at huske, at information på de sociale medier, i en blog eller i andre kanaler er vanskeligt at fjerne, når den først ligger på nettet. Overvej derfor altid en ekstra gang, om det, du har lyst til at dele lige nu, også er noget, som du gerne vil genfinde eller blive konfronteret med om måneder eller år.
Hvis du er i tvivl, om noget er følsomt - så del det ikke! Det er bedre at dele for lidt end for meget. Hvis du er ked af det, bør du lade det, du skriver, ligge nogle dage, før du publicerer det.
Du vil opleve, at personalet ikke besvarer indlæg
Det er ikke altid, at sundhedspersonale kan kommentere eller give svar på indlæg eller beskeder, når du skriver på de sociale medier. Det skyldes, at vi er underlagt en tavshedspligt. Men har du spørgsmål, ris eller ros, så kom til os. Så lytter vi gerne til dig.