Mød UAO ved Medicin og Akut i Thisted
Præsentation
Hvad er det bedste uddannelsesmæssige tiltag, som i øjeblikket foregår på jeres afdeling/matrikel?
Det mest spændende tiltag er uden tvivl, at vi er blevet godkendt til at varetage et flex-hoveduddannelsesforløb i intern medicin: endokrinologi og har fået ansat vores første HU-læge i et intern medicinsk speciale.
Gennem de seneste år er der kommet tiltagende forespørgsel fra de yngre læger på muligheden for at tage en del af sin hoveduddannelse i Thisted. Vi har rigtig mange yngre læger, som har bosat sig i Thy/Mors området og har ønske om at videreuddanne sig lokalt, og vores afdeling har både en patientsammensætning og en speciallægegruppe, som er velegnet til at løfte denne opgave.
Samtidig styrker det også dynamikken i gruppen af uddannelseslæger at få dét ekstra lag af yngre læger, da springet mellem introlæge og speciallæge ellers kan være stort.
På sigt forventer vi også, at det kan styrke rekrutteringen af fremtidige speciallæger betydeligt, hvis de yngre læger har bedre muligheder for at forblive i området. Vi arbejder aktuelt på at få yderligere et flex-HU-forløb, denne gang i intern medicin: infektionsmedicin, og målet er at få tildelt faste HU-forløb i flere intern medicinske specialer.
Hvilke erfaringer kunne I tænke jer at høre om fra jeres UAO-kolleger?
Hvilke faktorer har I som UAO'er oplevet som de mest afgørende i forhold til at tilvejebringe et godt uddannelsesmiljø i afdelingen?
Hvad har I lært i jeres tid som UAO, som I tænker, at jeres kolleger på andre afdelinger kunne have glæde af at høre?
Vores erfaring er, at det er helt afgørende med ledelsesaccept i forhold til uddannelse. Det skal også være synligt i alle sammenhæng i den daglige kliniske hverdag, at klinikchef og specialeansvarlige overlæger trækker på samme hammel som de uddannelsesansvarlige overlæger.
Vi har tidligere i afdelingen oplevet, hvor hurtigt en ledelse uden den nødvendige fokus på uddannelse kan påvirke uddannelsesmiljøet negativt - og specielt, hvor lang tid det tager at råde bod på skaden.
Står I overfor ændringer eller tiltag i afdelingen/på matriklen, som kan smitte af på uddannelsen, og har I gjort jer tanker om, hvordan disse kan imødekommes?
Mangel på speciallægeressourcer i nogle af ambulatorierne udfordrer vores ønske om dels at skabe flere paraply-ambulatorier og dels at kunne tilbyde vores uddannelseslæger en bred introduktion til de forskellige ambulatorier. For at få bedst mulig læring ud af funktionen er det vigtigt at få lov til selv at varetage nogle af patientforløbene, mens der samtidig er god adgang til supervision fra en speciallæge.
Det kan være en udfordring, hvis supervisionen skal varetages af ambulatorielæger fra Aalborg, som ikke har deres daglige gang i Thisted. Heldigvis har vi et rigtigt godt samarbejde med de specialer, som varetager ambulatorieaktivitet i Thisted, så vi er i løbende dialog med dem omkring, hvordan vi bedst muligt kan imødekomme udfordringerne.
Ansvarlig UKO
Trine-Lignell-Guldberg
Uddannelses-koordinerende Overlæge, Ph.d.
Redaktør
Lotte-Hoelgaard-Christensen
Specialkonsulent