Alfabetisk oversigt over specialer på Aalborg Universitetshospital. Klik på et speciale for at se tilhørende afsnit. Bemærk, at de er placeret på en række forskellige adresser.
Se afsnit og ambulatorier på vores forskellige lokaliteter:
Aalborg, Syd
Aalborg, Nord
Thisted
Farsø
Hobro
Se komplet liste
Her finder du en række informationer som er relevante for forskellige grupper af sundhedsfaglige.
Som Region Nordjyllands største hospital har Aalborg Universitetshospital en central rolle i det samarbejdende nordjyske sundhedsvæsen. Vi leverer høj faglig kvalitet, og vores patienter er da også blandt de mest tilfredse i landet. Med det høje fagligt niveau, varetagelse af præ- og postgraduat uddannelse samt forskning i international klasse er vi en attraktiv arbejdsplads og samarbejdspartner.
På Aalborg Universitetshospital er forskning en del af vores hverdag og noget, som er tæt forbundet med det kliniske arbejde. Vores aktive og inspirerende forskningsmiljøer skaber hver dag ny og opsigtsvækkende viden. Viden som kan gøre en forskel på hospitalsafdelinger verden over.
Patienthotellet er et moderne alternativ til en travl sengeafdeling. Patienter modtages fra alle specialer på Aalborg Universitetshospital. Patienthotellets målgruppe er patienter, der er selvhjulpne og har brug for overnatning i forbindelse med undersøgelser, behandling, udredning eller genoptræning.
Som patient skal du være selvhjulpen eller kunne klare dig med hjælp fra en ledsager for at benytte Patienthotellet. En ledsager er en person, der er indlagt på patienthotellet sammen med dig, for at hjælpe dig. Den afdeling, du er indlagt på, vurderer om der er behov for en ledsager.
Hotelchef Vibeke Engers
Mobiltelefon, internet, blomster, rygning, værdier mm.
Du må gerne bruge din mobiltelefon, når bare du viser hensyn. Spørg altid personalet, før du fotograferer eller filmer dem.
Vi har tydelige skilte i de områder, hvor du skal slukke din mobil.
Vi tilbyder internetadgang, mens du er her. Netværket hedder "RNguest". Du kan logge på fra din computer, tablet eller telefon ved hjælp af NemID eller ved at modtage en log-in-kode på SMS.
Du må dog ikke forvente, at personalet har mulighed for at hjælpe dig med opkoblingen.
Pas godt på dine værdigenstande og ejendele såsom briller, høreapparat og lignende, mens du er på hospitalet.
Lad smykker og større pengebeløb blive hjemme, eller send dem med dine pårørende hjem. Har du et sengebord eller skab med lås til rådighed, så lås dine værdigenstande inde, så de ikke frister til tyveri eller bliver væk. Du har også mulighed for at få opbevaret dine værdigenstande i hospitalets Information.
Hospitalet har som udgangspunkt ikke erstatningspligt, hvis du mister ejendele under dit ophold.
Hospitalet er røgfrit, men du må ryge på de afmærkede udendørs områder.
Patienter på patienthotellet må gerne have såvel afskårne blomster som potteplanter på eget værelse.
Parkeringsoversigt, offentlig transport, kørselsgodtgørelse mm.
Der kører offentlig transport til og fra hospitalet. Der er stoppesteder tæt på hospitalets hovedindgange. Se afgangs- og ankomsttider i Rejseplanen
Se stoppesteder ved hospitalet
Kom i god tid, hvis du er i bil. Det kan være svært at finde en ledig parkeringsplads på hospitalets område, så sæt tid af til parkering.
Fra 15. januar 2020 bliver en række parkeringspladser på Aalborg UH, SYD reserveret til patienter og pårørende.
Det gælder pladserne foran hospitalet ud mod Hobrovej. Se kort.
Læs mere om de nye parkeringsregler
Hovedreglen er, at du selv sørger for og betaler din befordring (kørsel). Du kan dog have mulighed for at blive bevilget en patientbefordring eller få udbetalt befordringsgodtgørelse, hvis du opfylder reglerne herfor. Læs mere om reglerne på https://rn.dk/patientbefordring. Ønsker du at ansøge om befordringsgodtgørelse, skal du gøre det på hospitalsafdelingen i forbindelse med dit besøg. Har du været til undersøgelse eller behandling på et offentligt eller privat hospital, som ikke er en del af Region Nordjyllands behandlingstilbud, skal du selv stå for og betale din befordring. Hvis du ønsker at ansøge om befordringsgodtgørelse i den forbindelse, skal du sende din ansøgning til Kontoret for Patientbefordring via sikker mail på borger.dk (login med NemID). Kontoret for Patientbefordring kan vejlede dig, om du er berettiget til befordring eller befordringsgodtgørelse. Kontoret for Patientbefordring Region Nordjylland 97 64 80 30 Mandag-fredag kl. 8.00-12.00 eller patientbefordring@rn.dk
Køb af mad, kiosk, mad og drikke på afsnittet mm.
Automater
Automater med sund mad, snacks, kolde og varme drikke m.m. finder du i forhallen og ved skadestuen.
Café i Medicinerhuset
Du og dine pårørende kan købe mad, drikke og andre fornødenheder i Caféen i Medicinerhuset.
Se åbningstider
Hospitalet tilbyder vores patienter en næringsrig og varieret kost tilberedt ud fra årstidens friske råvarer. Det er vores mål, at maden skal vække appetitten og være en del af den behandling, som hjælper dig som patient til hurtigere at blive rask.
Hvis du har behov for en særlig diæt, eller er du allergisk over for noget, skal du blot huske at give personalet besked.
På patienthotellet er der madbuffet i restauranten. Der er desuden en drikkebuffet med kolde og varme drikke. Drikkebuffeten er åben døgnet rundt. Der er brød eller kage til kaffen om eftermiddagen og aftenen.
Pårørende må gerne have mad med til patienterne. Patienterne har adgang til køleskab på 1. sal
Besøgstid, mad og drikke til pårørende, overnatning, smittefare, blomster, opkald til pårørende mm.
Hjælp os med god hygiejne på hospitalet. Vær opmærksom på, at mennesker, der i forvejen er syge eller svækkede, er mere modtagelige for infektioner.
Som pårørende har du mulighed for at bo sammen med patienten på dennes værelse. Vi har værelser med dobbeltseng og værelser med plads til en opredning. Forhør om prisen på telefon 97 66 20 00.
Pårørende har mulighed for at spise med i restauranten mod betaling. Ønske herom skal meldes i køkkenet senest 2 timer før restauranten åbner.
Du kan købe mad og drikke i Medicinerhusets café eller hospitalets kiosk.
Som pårørende er du velkommen til at kontakte patienten på dennes mobiltelefon. Tavshedspligt Ringer du med spørgsmål om en patient, skal du vide, at alt personale på hospitalet er underlagt sundhedsloven og dermed har tavshedspligt. Personalet kan som hovedregel kun videregive oplysninger om patientens helbred, hvis patienten har givet sit samtykke til det.
Har du en smitsom sygdom i udbrud, bør du vente med at besøge din pårørende, indtil du er symptomfri.
Er du i tvivl, så ring og få rådgivning på Patienthotellet, før du møder op!
På påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed er der indført midlertidigt forbud mod besøgendes adgang til offentlige hospitaler, bosteder med videre.
Tiltaget sker for at mindske smittespredning med COVID-19 og for at beskytte svage og udsatte borgere for potentielt livstruende sygdom.
Som besøgende er du velkommen til at benytte drikkebuffeten mod betaling.
Vi kan ikke tilbyde yderligere forplejning, men du kan købe mad og drikke i Medicinerhusets café eller hospitalets kiosk.
Ventetid på hospitalet, hjælpemidler mm.
Når du har meldt din ankomst i afsnittet, vil personalet på afsnittet tage imod dig og vise dig den stue, som du bliver tilknyttet.
Personalet giver dig et identifikationsarmbånd på, som indeholder dit navn og cpr-nummer.
Hjælpemidler kan mod kvittering lånes gennem hospitalets fysioterapeuter og ergoterapeuter og bedes returneret til det Centrale Hjælpemiddeldepot.
Aalborg Universitetshospital har et patienthotel, som kan benyttes af særlige patientgrupper og deres pårørende.
Patienthotellet er for patienter med behov for daglig kontrol og behandling på stamafsnittet, patienter med lang eller besværlig vej mellem hjem og sygehus samt patienter der skal til behandling samme dag som indlæggelsen.
Patienthotellets patienter går i eget tøj.
Sengeafsnittet består af både enestuer og flersengsstuer. Du kan derfor komme til at dele stue med andre patienter. Du må forvente, at det både kan være mænd og kvinder.
Sengestuerne er indrettet sådan, at du kan trække et forhæng omkring din seng, hvis du har behov for det.
Tag aktiv del, god hygiejne, når du får besøg mm.
Vores mål er, at du under hele dit forløb får den information, du har brug for. Du er desuden altid velkommen til at spørge. Vi opfordrer dig også til, at du selv sætter dig ind i, hvad du fejler og hvad din behandling omfatter. Når du selv er aktiv, opmærksom og stiller spørgsmål, er der mindre risiko for fejl, og vi får i fællesskab det bedste resultat af behandlingen.
Vi har brug for at vide besked om al slags medicin, du tager, så vi kan tage højde for det i vores behandling af dig.
Fortæl os, om du selv har medbragt medicin, og gør os opmærksomme på, hvis du plejer at få dosispakket medicin.
Vask hænder eller brug håndsprit. God håndhygiejne holder bakterier og virus nede på hospitalet. Det er vigtigt, fordi mennesker, der i forvejen er syge eller svækkede, er mere modtagelige for infektioner.
Derfor skal du vaske hænder eller bruge håndsprit. Det gælder især, når du har nyst, hostet eller pudset næse, før du rører mad og drikkevarer, og når du har været på toilettet.
Du må gerne forlade afsnittet for at gå i kiosk, automat, ud at trække frisk luft eller andet.
Giv os besked, hvis du går. Så kan vi nå at sige til, hvis det passer dårligt i forhold til dagsplanen for de ting, der skal ske i forbindelse med din behandling eller indlæggelse. Det kan for eksempel være blodprøver, træning eller samtaler med behandlere.
Deler du sengestue med andre, så vis hensyn til dine medpatienter, når du får besøg.
Har du flere besøgende på en gang, skal besøget foregå i opholdsrummet.
Når du bliver indkaldt til undersøgelse eller behandling hos os, får du en indkaldelse med en række informationer.
Patienthotel, bibliotek og Sundinfo
På hospitalet har vi en række faciliteter, du som patient kan benytte dig af. Det omfatter bl.a. følgende:
Til afsnittet hører der en opholdsstue, som du er velkommen til at bruge. I opholdsstuen er der et fjernsyn, spil og bøger, du frit kan benytte. Husk at vise hensyn til de andre patienter, der benytter opholdsstuen.
Deler du sengestue med andre, anbefaler vi, at du benytter opholdsstuen, hvis du får besøg af flere gæster på én gang.
Socialrådgiver, præst, sundhedsfaglig kontaktperson mm.
Under dit behandlingsforløb er du tilknyttet et behandlerteam, og får en kontaktperson i teamet. Kontaktpersonen er – sammen med sine kolleger i teamet – ansvarlige for koordinering af dit forløb.
Din kontaktperson har dog en særlig rolle i forhold til at informere og vejlede dig om forløb og behandling, kontakte andre afsnit og fagpersoner og besvare dine spørgsmål.
Hvis din sygdom medfører ændringer i din sociale situation, kan plejepersonalet formidle kontakt til en socialrådgiver.
Socialrådgiveren kan besvare spørgsmål om orlov, sygedagpenge, pension, erstatning eller andre sociale rettigheder og muligheder.
Se mere info om ressourcepersoner
Under din indlæggelse har du mulighed for at få hjælp fra en række ressourcepersoner. Det kan f.eks. være:
Hjælpen kan dog variere alt efter din pågældende situation og den hospitals-adresse, som du er indlagt på.
Frit sygehusvalg, klagemuligheder, erstatning, ret til hurtig udredning mm.
Som patient i sundhedsvæsenet har du en række rettigheder, som bl.a. er fastlagt i Sundhedsloven.
Dine rettigheder omfatter bl.a. ret til hurtig udredning, frit sygehusvalg og udvidet frit sygehusvalg, at søge om behandling i udlandet, aktindsigt, information og samtykke, muligheder for at klage samt at søge erstatning.
Brug Patientkontoret som guide.
Patientkontoret kan vejlede dig om dine rettigheder og muligheder, og kan også rådgive og hjælpe dig, hvis du vil klage, søge erstatning eller på anden måde indberette oplevelser på hospitalet.
Besøgstider, spisetider, hviletider, stuegang mm.
Vi har fri besøgstid.
Det vil sige, at du som pårørende må være til stede på alle de tidspunkter, hvor patienten har brug for det.
Vis dog altid hensyn og vær parat til at forlade patientens stue, når vi udfører plejeopgaver, eller hvis der skal tages andre særlige hensyn på stuen.
Morgenmad kl. 8.00-9.00 Drikkevogn stilles frem kl. 11.00 Frokost kl. 11.30-12.30 Eftermiddagskaffe kl. 15.00 Aftensmad kl. 17.30-18.30 Aftenskaffe kl. 21.00
Stuegang begynder kl. 9.00. Ved stuegang deler behandlerteamet information indbyrdes om, hvordan det går med din behandling.
Ønsker du en samtale med lægen, så sig det til din sundhedsfaglige kontaktperson. Samtalen vil ikke foregå ved stuegang, men planlægges til et andet tidspunkt.
Sig din mening - ris eller ros
På patienthotellet ligger der en gæstebog i restauranten. Har du kommentarer, gode idéer, ris eller ros opfordrer vi dig til at skrive i den.
Du er også altid velkommen til at henvende dig til personalet med ønsker eller forslag til forbedringer.
Eller skriv direkte til ledelsen på: patienthotel@rn.dk