iPad-mini og speciallægeuddannelse
Formålet med studiet var at undersøge om brug af iPad-mini kan understøtte postgraduat medicinsk uddannelse i en klinisk hverdag.
Studiedesignet var eksplorativt og involverede 10 iPad-mini og 19 læger i to kliniske afdelinger, Lungemedicin og Gynækologi-Obstetrik. Der blev udfyldt 84 semistrukturerede registreringsskemaer om brug i efteråret 2015 og foråret 2016.
Konklusionen blev, at brug af iPad-mini i speciallægeuddannelsen har potentiale i forhold til kompetencevurdering. Den er fx velegnet til at optage patientkontakter til senere vurdering alene og med vejleder - som en erstatning for direkte observation i klinisk arbejde.
Selvom iPad-mini blev brugt til informationssøgning, fandtes den ikke egnet til at bære fast i kittellommen til klinisk brug pga. af dens vægt.
![]() |
Læge Karen Guldbrandsen præsenterede posteren ”iPad mini og speciallægeuddannelse – et godt match? ved DSMU’s årsmøde d. 9. november 2017 |
Projektgruppen består af:
- Reservelæge Karen Guldbrandsen, Gynækologi-Obstetrik
- Overlæge Karin Dahl Assing, Lungemedicin
- Overlæge Rana Bibi, Lungemedicin
- Overlæge Helle Larsen, Gynækologi-Obstetrik
- Sekretær Lotte Hoelgaard Christensen, Postgraduat Uddannelse
- Uddannelseskoordinerende overlæge Susanne Nøhr, Postgraduat Uddannelse
Susanne-Backman-Noehr
Uddannelses-koordinerende overlæge