Ph.d.-forsvar ved Susanne Winther
Nyere undersøgelser viser, at patientovergange fra intensiv til stamafsnit er forbundet med mange risici som fx udvikling af angst og ’relocation stress’ hos patienterne og utryghed og bekymring hos pårørende og hos de syge-plejersker, der overleverer og modtager patienterne. I værste fald er der i overgangen risiko for, at patienter pådrager sig tilstødende komplikationer, genindlæggelse på intensiv eller død.
Gennem en to-faset aktionsforskningsproces og i samarbejde med de involverede sygeplejersker er det afhandlingens ambition at udvikle og implementere nye måder og metoder, der kan bidrage til, at overgange opleves sikre, sammenhængende og professionelle for patienter, pårørende og sygeplejersker.
I første fase undersøges og identificeres, hvorledes de nuværende patient-overgange forløber. Undersøgelsen er baseret på fokuseret etnografi med kvalitative, individuelle interviews med patienter, pårørende og ledere samt interviews i fokusgrupper med sygeplejersker fra både intensiv og stamafsnit. I anden fase inddrages 19 sygeplejersker fra intensiv og otte stamafsnit som medforskere i et forløb med tre workshops og mellemliggende dialog-møder på samtlige afsnit.
Igennem samarbejdet om løsninger når medforskerne frem til en større erkendelse af de problemer, som de genkender fra deres dagligdag. Samtidig synliggøres barrierer i form af forskelle i vilkår, som medforskerne er under-lagt og som påvirker deres fagligheder og kompetencer. Forskningsprojektet peger på, at det er den praktiske (forvalter)faglighed, der får overtaget, når produktionslogikken bliver påtrængende. Dette sætter sig tydeligst igennem hos medforskerne fra stamafsnit og kan være en alvorlig barriere for en kvalitativ forbedring af patientovergange.
Analyserne viser, at medforskerne formår at samarbejde og meningsfor-handle om at udvikle anderledes patientovergange. Gennem aktionsforskning er det muligt at facilitere en proces, hvor praktikere både kan genere vi-den og udvikle handlinger, der kan forbedre sikkerhed, sammenhænge og professionalisme i patientovergange på væsentlige områder. Den professionelle patientovergang fordrer tilførsel af ressourcer til udvikling af praktiske kompetencer, der også vil få væsentlige implikationer på sikkerhed og sammenhænge. Ydermere stiller den professionelle overgang krav om en granskning af, hvad der skal være sygeplejerskers faglighed fremover.
Tid og sted
Ph.d.-forsvaret finder sted onsdag den 27. september 2017 kl. 13.00 i Medicinerhusets auditorium, Aalborg Universitetshospital
Vejledere ogbedømmelsesudvalg
Vejledere
- Lektor Hanne Dauer Keller (hovedvejleder) Det Humanistiske Fakultet, Institut for Læring og filosofi, Aalborg Universitet
- Professor emeritus i psykisk helsearbeid Jan Kåre Hummelvoll, tidlige-re Professor ved Høgskolen i Hedmark og Høgskolen i Sørøst-Norge
- Professor Erik Elgaard Sørensen, Forskningsenhed for Klinisk Syge-pleje, Aalborg Universitetshospital og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.
Bedømmelsesudvalg
- Lektor Søren Frimann (formand) Det Humanistiske Fakultet, Institut for Læring og filosofi, Aalborg Universitet
- Lektor Janne Gleerup, Institut for Mennesker og Teknologi, Roskilde Universitet
- Professor Bengt Eriksson, Avdeling for Folkehelsefag, Høgskolen i Innlandet, Norge