Nye spørgsmål og svarramme i Evaluer.dk

Per 1. januar 2016 spørgeskemaet i Evaluer.dk ændret, og Sundhedsstyrelsen er kommet med en ny vejledning til evaluering af lægers videreuddannelse.

Baggrund

I Sundhedsstyrelsens Status og Perspektiveringsrapport for speciallægeuddannelsen fra 2012 blev det anbefalet at revidere spørgerammen for uddannelsessøgendes evaluering af ansættelsesstedet. Spørgerammen skulle gentænkes, så den reflekterede kravene til uddannelsesstedets rammer, uddannelsesfunktion, kultur og miljø i en tidssvarende uddannelsesafdeling.

Endvidere ønskede man en valideret spørgeramme.

Nye spørgsmål

Der er nu formuleret 26 nye spørgsmål, som skal belyse lægens vurdering af uddannelsesstedets uddannelsesfunktion. Spørgsmålene omhandler områderne uddannelsesvejledning, introduktion, arbejdsklima, forskning/udvikling, arbejdstilrettelæggelse, daglig klinisk vejledning samt konferencer/undervisning.

Der lægges i højere grad vægt på, at der i besvarelsen tages udgangspunkt i de mål og kompetencer, der er beskrevet i uddannelsesprogrammet for det aktuelle uddannelseselement.

Ny svarskala

Kritikpunkterne vedrørende den gamle svarskala er taget til efterretning, og en ny er indført. Man svarer nu på en skala fra 1-6, som går fra “i meget ringe grad” til “i meget høj grad”. Derudover er det muligt at svare “ikke relevant”.

Til hvert spørgsmål er der knyttet et kommentarfelt, så man kan uddybe sit svar.

Sundhedsstyrelsens vejledning

Sundhedsstyrelsen er kommet med en opdateret vejledning. Vejledningen offentliggør de 26 nye obligatoriske spørgsmål til brug for den skriftlige evaluering.

Vejledningen slår fast, at uddannelseslægen skal kunne foretage en evaluering, som belyser uddannelsesstedets styrker, men også svagheder, da dette kan være med til at fremme udviklingen af gode uddannelsessteder.

Uddannelseslægen skal i sin vurdering inddrage, om læringsmål, uddannelsesrammer, supervision og anvendelse af relevante kompetencevurderingsmetoder har fulgt gældende regler.

Du kan læse mere og finde vejledningen på www.sst.dk.

Opdateret