Chat med sundhedsvæsenet på mobilen

Lange breve i e-boks og et hav af blanketter, som udveksles mellem myndigheder, kan snart blive erstattet af en Messenger-lignende app, hvor patienter, hospitaler og kommuner kan tale sammen.
Patienter, som har været igennem en stor operation, oplever ofte mange forskellige kontakter med sundhedsvæsenet. Foruden egen læge og hospitalet kan der fx være brug for genoptræning med en fysioterapeut, besøg af en hjemmesygeplejerske eller kontakt til socialrådgivere. 

- Det er vigtigt, at alle parter koordinerer og taler sammen, så forløbet bliver så godt og trygt for patienten som muligt, siger professor ved Ortopædkirurgisk Afdeling, Ole Rahbek.

Står det til ham, skal det fremover ske gennem en Messenger-lignende app, hvor alle relevante aktører kan tale sammen med og om patienten. 

- Den måde, vi kommunikerer på nu, er ikke særlig patientvenlig. Ofte sker det med lange standardbreve i E-boks, og vi oplever, at patienterne stadig har mange spørgsmål før og efter operationen, fortæller Ole Rahbek.

Ved at indføre en besked-app, hvor patienter, hospitalsansatte og forskellige involverede parter i kommunen kan skrive sammen, vil det blive lettere for patienten at få afklaring på et spørgsmål, og koordinationen mellem f.eks. hospitalet og den fysioterapeut fra kommunen, som skal stå for genoptræningen, vil blive smidigere, mener professoren. 

- Skal vi tale sammen mellem to sektorer (fx hospital eller kommune) foregår det i dag via blanketter. Vi mener at denne form for envejs-kommunikation er uhensigtsmæssig og ufleksibel, og vi vil gerne flytte kommunikationen til en dialogbaseret platform, hvor alle relevante parter kan deltage. Det kan i nogle tilfælde også være pårørende, som har brug for at kunne følge i behandlingen, fortæller Ole Rahbek.

I appen, som minder om de besked-apps, patienterne i forvejen bruger på deres mobiltelefoner, kan sygeplejersken fra kommunen for eksempel fortælle, at hun kommer på hjemmebesøg, og lægen kan læse med og sørge for, at medicinen er opdateret inden besøget. Appen kan også minde patienten om aftaler eller om at huske at tage medicin.

Workshop gav input

Forleden havde forskergruppen inviteret en række patienter og pårørende til en workshop, hvor de fortalte om deres oplevelser af den kommunikation, der har været omkring deres behandlingsforløb. Kommunikationen under hele forløbet og med alle parter, også den mellem hospital og kommune, er relevant, forklarer Ole Rahbek:

- Workshoppen skulle gøre os klogere på, hvordan patienterne oplever dialogen mellem dem selv, pårørende, hospitalet, kommunen, fysioterapeuter og de praktiserende læger. Vi har tidligere gennemført et pilotstudie, hvor vi undersøgte forløbet og kommunikationen – og det viste et klart forbedringspotentiale, både i den tværsektorielle kommunikation og i kommunikationen til patienter.

Ole Rahbek håber, at patienterne vil tage godt imod den nye kommunikationsform, når den rulles ud som et forsøg efter sommerferien. 

- For at det kan blive en succes, kræver det, at vi har brugerne med fra start. Derfor var workshoppen et vigtigt redskab til at få input til, hvordan vi kan tilpasse løsningen patienternes konkrete ønsker og behov.

Se indslag fra TV2 Nord herunder:

Opdateret