Ph.d.-forsvar ved Jonas Ellegaard Nielsen

Fredag den 5. november forsvarer cand.scient.med. ved Klinisk Biokemisk Afdeling, Jonas Ellegaard Nielsen sin ph.d.-afhandling omhandlende udviklingen af egnede biomarkører til tidlig diagnostik af Alzheimer’s sygdom.

Jonas E. NielsenOm ph.d.-afhandlingen

Demens præsenteres oftest som Alzheimer’s sygdom (AD), en progredierende og irreversible neurodegenerativ sygdom. Brugen af nuværende diagnostiske metoder er hæmmet grundet deres omkostninger og at de er invasive. Blod-baserede biomarkører kunne afhjælpe disse problemstillinger, men AD er også en kompleks sygdom, hvor dybdegående analyser er påkrævet ved brug af sensitive metoder, såsom omics. Blod indeholder en enorm mængde af forskellige molekyler, som kan overskygge signalet fra de sygdoms-relevante biomarkører. Ekstracellulære vesikler (EVs) kunne være en ny kilde til AD-relateret biomarkører. EVs er membranafgrænsede partikler i nanostørrelse, som bærer på molekyler, der reflekterer hvilken celle, de stammer fra, og de bliver udskilt af de fleste celletyper i kroppen. De har vist sig i stand til at krydse blod-hjerne barrieren, og kan derfor virke som små ”vinduer” ind i hjernens patologiske processer.

Denne ph.d.-afhandling er baseret på tre studier, som undersøger protein og metabolit indholdet af blod og EVs i søgen efter diagnostiske biomarkører relateret til patologien af AD. I studie I bruges en targeteret metode til at undersøge ekspressionen af specifikke proteiner relateret til neurologiske og immunologiske processer ved brug af proximity extension assay og relateret til AD patologien i plasma og EVs. I studie II blev proteomet af EVs undersøgt for protein signaturer som kunne adskille raske kontroller og AD patienter ved brug af massespektrometri (MS). I studie III blev en kombineret tilgang af MS og nuklear magnetisk resonans (NMR) brugt til at karakterisere metabolske ændringer i kognitivt påvirket individer reflekteret i serum og EVs.

Samlet set har disse studier bidraget med en dybdegående forståelse af de molekylære mekanismer i AD og fremhævet brugen af EVs, som et sprængbræt mod klinisk anvendelige og nemt tilgængelige biomarkører for AD.

Ph.d.-forsvaret afholdes fredag den 5. november kl. 13.00 i Auditoriet på Aalborg UH Syd. Deltagelse kan også ske via Zoom på adressen https://aaudk.zoom.us/j/61000678575.

• Shona Pedersen, Associate Professor, PhD