Mød UAO på Geriatrisk Afdeling
Præsentation
Jeg har været UAO på Geriatrisk Afdeling i ca. 10 år. Det har været en opgave
med spændende udfordringer mødt med udvikling, og jeg er meget glad for at
bidrage til udvikling af uddannelsesmiljøet på afdelingen med og for mine
kollegaer.
I løbet af de 10 år som UAO er der sket store organisatoriske ændringer, så som
udvikling af tværfagligt og tværsektorielt samarbejde: ind i demensenheden,
ud i kommunen, ned i AMA.
Samtidig har vi fået mange flere uddannelseslæger. Vi har på nuværende
tidspunkt 3 introstillinger (alle er besat), 4 HU-geriatri læger og 5 AP-læger.
En udfordring er det svingende antal uddannelseslæger (AP 1-10) – som giver
både muligheder og udfordringer. For alle.
Hvad er det bedste uddannelsesmæssige tiltag, som i øjeblikket foregår på din afdeling?
- Fokus på fast struktur med støtte af skabeloner i alle funktioner, som er nødvendigt pga. et stort flow af uddannelseslæger med behov for hurtig oplæring.
- Skabeloner til morgenkonference, middagskonference, tværfaglige konference i sengeafsnit og i ambulatorium samt målsamtaler med involvering af patienter, pårørende, plejepersonale, terapeuter og læger, som vi bruger meget flittigt.
- Løbende introduktion til alle funktioner ved opstart på afdeling – ud fra ”McDonalds-princippet”, som inspireret af input fra 3-timers møder og fra evalueringssamtaler.
- Onboarding-video med undervisning i det geriatriske kerneområde. Den kan bruges af alle nye læger på afdelingen og studerende, når det passer dem. Link til video fremsendes med Velkomst-email.
- Opfølgning efter kursusdeltagelse: er et fast punkt ved morgenkonference (transfer): Hvad har du lært (3 ting)? Kan vi gøre noget anderledes i klinisk praksis?
- Nørdet Journal Club hver 2. tirsdag med kritisk gennemgang af klinisk relevante artikler. Det udvikler akademikerrollen og bæres af lektor og ph.d.-studerende i afdelingen.
Hvilke erfaringer kunne du tænke dig at høre om fra dine UAO-kolleger?
Jeg vil meget gerne høre om brugen af de obligatoriske kompetencevurderingskort i klinikken på Intern Medicinske afdelinger.
Det vil også være meget interessant med erfaringsudveksling om håndtering af uhensigtsmæssige uddannelsesforløb.
Hvad har du lært i din tid som UAO, som du tænker, at dine kolleger på andre afdelinger kunne have glæde af at høre?
- Vi er meget glade for struktur / skabeloner på vores afdeling: Det hjælper meget med hurtigere oplæring, når vi har så stort flow af uddannelseslæger – der kommer nye læger hver måned.
- Struktur hjælper også godt med at fastholde de forskellige initiativer. Vi har bl.a. et årshjul til UKYL-opgaver og undervisning i geriatriske kerneområder.
- Det er også meget vigtigt at være lydhør overfor uddannelseslægernes behov og forslag - og ikke mindst at involvere dem i implementering af deres forslag. Det giver liv, er sjovt og giver bedre uddannelses-/arbejdsmiljø for både yngre og ’gamle’ læger. Ikke alle ideer overlever, men det er interessant at afprøve noget nyt og se, hvilke idéer der overlever – som nok er de mest meningsfulde for uddannelseslægerne.
Står I overfor ændringer eller tiltag i afdelingen, som kan smitte af på uddannelsen, og har du gjort dig tanker om, hvordan disse kan imødekommes?
- Vi havde Inspektorbesøg i januar 2024. Her har uddannelseslægerne udtrykt bekymring for ”patient-flowet til den lave side, hvilket kan gøre det svært at se nok geriatri, især i perioder med mange uddannelseslæger i afdelingen.”
Vi kan forvente flere uddannelseslæger på baggrund af flere uddannelsesstillinger tilknyttet geriatri (jævnfør dimensioneringsplanen). Problemstillingen diskuteres løbende i speciallægegruppen, og vi tilstræber at udnytte læringsmuligheder bedre i alle funktioner, inde såvel som ude. Dette er en iterativ proces med vedvarende søgning mod forbedringer. - Vi arbejder med læring i kliniske funktioner ud fra bl.a. modellen beskrevet af Tim Dornan: ”Active observer – actor in rehersal – actor in performance”.
Ansvarlig UKO
Trine-Lignell-Guldberg
Uddannelses-koordinerende Overlæge, Ph.d.
Redaktør
Lotte-Hoelgaard-Christensen
Specialkonsulent