Værd at vide om Sengeafsnit for Ortopædkirurgi

Værd at vide om Sengeafsnit for Ortopædkirurgi

  • Mobiltelefon

    Du må gerne bruge din mobiltelefon, når bare du viser hensyn. Spørg altid personalet, før du fotograferer eller filmer dem.

    Vi har tydelige skilte i de områder, hvor du skal slukke din mobil.

    Trådløst internet

    Vi tilbyder internetadgang, mens du er her. Netværket hedder "RNguest". Du kan logge på fra din computer, tablet eller telefon ved hjælp af NemID eller ved at modtage en log-in-kode på SMS.

    Du må dog ikke forvente, at personalet har mulighed for at hjælpe dig med opkoblingen.

    Du skal selvfølgelig bruge netværket med omtanke og vide, at du kan holdes personligt ansvarlig, hvis du misbruger tjenesten til ulovlige formål.

    Værdier

    Pas godt på dine værdigenstande og ejendele såsom briller, høreapparat og lignende, mens du er på hospitalet.

    Lad smykker og større pengebeløb blive hjemme, eller send dem med dine pårørende hjem. Har du et sengebord eller skab med lås til rådighed, så lås dine værdigenstande inde, så de ikke frister til tyveri eller bliver væk. Du har også mulighed for at få opbevaret dine værdigenstande i hospitalets Information.

    Hospitalet har som udgangspunkt ikke erstatningspligt, hvis du mister ejendele under dit ophold.

     

    Rygning

    Hospitalet er røgfrit, men du må ryge i de afmærkede udendørs pavilloner.

    Blomster

    Patienter på afsnittet må gerne have afskårne blomster, men ikke potteplanter, da jord udgør en infektionsrisiko.

    Patienter skal selv passe deres blomster.
  • Offentlig transport

    Der er tog hver time til og fra Aalborg, Brønderslev, Hjørring og Frederikshavn.

    Fra banegården er der ca. 15 min. gang.

    Der er busstoppested ved hospitalets hovedindgang.

    Parkering

    Kom i god tid, hvis du er i bil.

    Det kan være svært at finde en ledig parkeringsplads på hospitalets område, så sæt god tid af til parkering.

    Patientbefordring og -godtgørelse

    Hovedreglen er, at du selv sørger for og betaler din befordring (kørsel). Du kan dog have mulighed for at blive bevilget en patientbefordring eller få udbetalt befordringsgodtgørelse, hvis du opfylder reglerne herfor. Læs mere om reglerne på https://rn.dk/patientbefordring.

    Ønsker du at ansøge om befordringsgodtgørelse, skal du gøre det på hospitalsafdelingen i forbindelse med dit besøg.

    Har du været til undersøgelse eller behandling på et offentligt eller privat hospital, som ikke er en del af Region Nordjyllands behandlingstilbud, skal du selv stå for og betale din befordring. Hvis du ønsker at ansøge om befordringsgodtgørelse i den forbindelse, skal du sende din ansøgning til Kontoret for Patientbefordring via sikker mail på borger.dk (login med NemID).

    Kontoret for Patientbefordring kan vejlede dig, om du er berettiget til befordring eller befordringsgodtgørelse.

    Kontoret for Patientbefordring
    Region Nordjylland
    97 64 80 30
    Mandag-fredag kl. 8.00-12.00
    eller patientbefordring@rn.dk

  • Kiosk og køb af mad

    Du og dine gæster kan købe mad, snacks, læsestof og andre fornødenheder i kiosken.

    Menuplan

    Hospitalet tilbyder en næringsrig og varieret kost til vores patienter. Maden er tilberedt ud fra årstidens friske råvarer. Det er vores mål, at maden skal vække appetitten og være en del af den behandling, som hjælper dig som patient til hurtigere at blive rask.

    Hvis du har behov for en særlig diæt, eller er du allergisk over for noget, skal du blot huske at give personalet besked.

    Menuplan

      Uge Uge Uge Uge Uge Uge Uge
    Menu 1 18 21 24 27 30 33 36
    Menu 2 19 22 25 28 31 34 37
    Menu 3 20 23 26 29 32 35 38

    Mad og drikke

    Du får mad og drikke til dagens måltider og kan frit forsyne dig med vand, kaffe og te på afsnittet. 

    Medbragt mad

    Pårørende må gerne have mad med til patienter. Vi kan tilbyde at opbevare det på køl i afsnittets køleskab – dog i begrænset mængde.

  • Hygiejne på hospitalet

    Hjælp os med god hygiejne på hospitalet. Vær opmærksom på, at mennesker, der i forvejen er syge eller svækkede, er mere modtagelige for infektioner.

    Hjælp os derfor med at holde bakterier og virus nede på hospitalet. Det gør du for eksempel ved at vaske hænder eller bruge håndsprit, før du rører patienten eller genstande, patienten kommer i kontakt med.

    Opkald angående patienter

    Personnummer/CPR-nummer
    Ringer du på vegne af en patient, så hav altid patientens personnummer ved hånden. Det er som regel det første, vi spørger til.

    Informationskæde
    Er I flere pårørende, så lav en indbyrdes aftale om, hvem af jer, der modtager information fra patienten og formidler den videre til de andre.

    Tavshedspligt
    Ringer du med spørgsmål om en patient, skal du vide, at alt personale på hospitalet er underlagt sundhedsloven og dermed har tavshedspligt. Personalet kan som hovedregel kun videregive oplysninger om patientens helbred, hvis patienten har givet sit samtykke til det.

    Bærer du smitte?

    Har du en smitsom sygdom i udbrud, bør du vente med at besøge indlagte, svagelige patienter, indtil du er symptomfri.

    Er du i tvivl, så ring og få rådgivning fra afsnittet, før du møder op.

    Er du pårørende til en isoleret patient?

    Besøgende til isolerede patienter betragtes som isolerede sammen med patienten.

    Det betyder, at du som besøgende kun må opholde dig i isolationsenheden. Du må ikke benytte afsnittets fælles faciliteter eller besøge andre patienter, og du skal huske at vaske hænder eller spritte dem af, før du forlader isolationsstuen.

    Besøgstid

    På påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed er der indført midlertidigt forbud mod besøgendes adgang til offentlige hospitaler, bosteder med videre.

    Tiltaget sker for at mindske smittespredning med COVID-19 og for at beskytte svage og udsatte borgere for potentielt livstruende sygdom.

    Blomster

    Patienter på afsnittet må gerne have afskårne blomster, men ikke potteplanter, da jord udgør en infektionsrisiko.

    Patienter skal selv passe deres blomster.

    Mad og drikke

    Vi kan ikke tilbyde forplejning til pårørende. Du er dog velkommen til at tage mad og drikke med hjemmefra eller købe det i hospitalets kiosk, cafe og automat.

    Som pårørende ser vi helst, at du indtager måltider i afsnittets opholdsrum – ikke på patientens stue – af hensyn til hygiejnen.

    Medbragt mad

    Pårørende må gerne have mad med til patienter. Vi kan tilbyde at opbevare det på køl i afsnittets køleskab – dog i begrænset mængde.

    Overnatning for forældre til indlagt barn

    Hvis dit barn skal sove på hospitalet, får du en seng, så du kan sove ved siden af.

  • Modtagelse på afsnittet

    Når du har meldt din ankomst i afsnittet, vil personalet på afsnittet tage imod dig og vise dig den stue, som du bliver tilknyttet.

    ID-armbånd

    Personalet giver dig et identifikationsarmbånd på, som indeholder dit navn og cpr-nummer.

    Armbåndet er en vigtig del af patientsikkerheden, og du skal beholde det på under hele din indlæggelse.

    Hjælpemidler

    Har du været i behandling og lånt hjælpemidler med hjem, har vi brug for at få dem retur, så snart du ikke har behov for dem længere.

    På din udlånsseddel kan du se, hvilke hjælpemidler du har lånt, og hvornår vi regner med, at du afleverer dem.

    Har du fortsat brug for hjælpemidlerne på det tidspunkt, hvor de skal afleveres, så kontakt udlånsafsnittet og hør, om lånet kan fornyes. Deres telefonnummer står på din udlånsseddel.

    Hjælpemidler

    Hjælpemidler kan mod kvittering lånes gennem hospitalets fysioterapeuter og ergoterapeuter og bedes returneret til det Centrale Hjælpemiddeldepot.

    Hjælpemidler udlånes kun til midlertidig brug, og du skal derfor enten være indlagt på hospitalet, gå til ambulant behandling eller være henvist til hospitalet med henblik på behandling for at kunne låne hjælpemidler.

    Overnatning for pårørende

    Pårørende har mulighed for at leje et værelse tæt på hospitalet. Prisen er 200 kr. pr. nat.

    Booking af værelse samt afhentning af nøgle foregår via hospitalets Information mellem kl. 06.30-23.00 på hverdage og mellem 07.00-23.00 i weekenden.

    Hospitalstøj

    Du bliver bedt om at skifte til hospitalstøj, der er en del af det sterile miljø på operationsgangen og mere hensigtsmæssigt under behandlingen.

    Personalet viser dig, hvor du kan skifte, og hvor du kan opbevare dit eget tøj.

    Efter operationen skal du have dit eget tøj på under resten af indlæggelsen.

    Enestuer og flersengsstuer

    Sengeafsnittet består af velindrettede 2-sengsstuer med optimale pladsforhold.

    På fire af stuerne er der hjælpemidler med lofthængte personlifte.

    Ventetid

    Der kan opstå ventetid inden den undersøgelse eller behandling, du skal til.

    Det skyldes at vores lokaler indeholder forskelligt udstyr, der bruges af flere læger. Vi planlægger dagens gang løbende, og opstår der ventetid, gør vi vores bedste for at informere dig om, hvornår vi forventer, at det bliver din tur.

    Tag gerne en bog, et blad eller anden underholdning med, så du er forberedt.
  • Læs indkaldelsespakken

    Når du bliver indkaldt til undersøgelse hos os, får du en indkaldelse med en række informationer.

    Vi forventer, at du læser materialet grundigt. Så ved du nemlig, hvordan du skal forberede dig til aftalen, og hvad der skal ske hos os. På den måde kan vi udnytte tiden sammen effektivt og godt.

    Tag aktiv del

    Vores mål er, at du under hele dit forløb får den information, du har brug for. Du er desuden altid velkommen til at spørge.

    Vi opfordrer dig også til, at du selv sætter dig ind i, hvad du fejler og hvad din behandling omfatter.

    Når du selv er aktiv, opmærksom og stiller spørgsmål, er der mindre risiko for fejl, og vi får i fællesskab det bedste resultat af behandlingen.

    Medbragt medicin

    Vi har brug for at vide besked om al slags medicin, du tager, så vi kan tage højde for det i vores behandling af dig.

    Fortæl os, om du selv har medbragt medicin, og gør os opmærksomme på, hvis du plejer at få dosispakket medicin.

    Vi aftaler med dig, hvordan medicinen skal opbevares, mens du er på hospitalet.

    God hygiejne

    Vask hænder eller brug håndsprit. God håndhygiejne holder bakterier og virus nede på hospitalet. Det er vigtigt, fordi mennesker, der i forvejen er syge eller svækkede, er mere modtagelige for infektioner.

    Derfor skal du vaske hænder eller bruge håndsprit. Det gælder især, når du har nyst, hostet eller pudset næse, før du rører mad og drikkevarer, og når du har været på toilettet.

    Fortæl os, hvis du forlader afsnittet

    Du må gerne forlade afsnittet for at gå i kiosk, automat, ud at trække frisk luft eller andet.

    Giv os besked, hvis du går. Så kan vi nå at sige til, hvis det passer dårligt i forhold til dagsplanen for de ting, der skal ske i forbindelse med din behandling eller indlæggelse. Det kan for eksempel være blodprøver, træning eller samtaler med behandlere.

  • Sundhedsfaglig kontaktperson

    Under dit behandlingsforløb er du tilknyttet et behandlerteam, og får en kontaktperson i teamet. Kontaktpersonen er – sammen med sine kolleger i teamet – ansvarlige for koordinering af dit forløb.

    Din kontaktperson har dog en særlig rolle i forhold til at informere og vejlede dig om forløb og behandling, kontakte andre afsnit og fagpersoner og besvare dine spørgsmål.

    Derfor er du altid velkommen til at henvende dig hos din kontaktperson. Er kontaktpersonen ikke til stede, træder en anden fra dit behandlerteam til.

    Socialrådgiver

    Hvis din sygdom medfører ændringer i din sociale situation, kan plejepersonalet formidle kontakt til en socialrådgiver. 

    Socialrådgiveren kan besvare spørgsmål om orlov, sygedagpenge, pension, erstatning eller andre sociale rettigheder og muligheder.

    Ressourcepersoner på sygehuset

    På hospitalet er der tilknyttet en række forskellige ressourcepersoner, du som patient kan drage nytte af. 

    Dette omfatter bl.a. hospitalspræst, diætist, tolk og frivillige.

    Vær opmærksom på, at for at benytte nogle af tilbuddene, skal du henvises gennem afsnittet.
  • Dine rettigheder som patient

    Som patient i sundhedsvæsenet har du en række rettigheder, som bl.a. er fastlagt i Sundhedsloven.

    Dine rettigheder omfatter bl.a. ret til hurtig udredning, frit sygehusvalg og udvidet frit sygehusvalg, at søge om behandling i udlandet, aktindsigt, information og samtykke, muligheder for at klage samt at søge erstatning.

    Patientkontoret

    Brug Patientkontoret som guide.

    Patientkontoret kan vejlede dig om dine rettigheder og muligheder, og kan også rådgive og hjælpe dig, hvis du vil klage, søge erstatning eller på anden måde indberette oplevelser på hospitalet.

  • Besøgstid

    Vi har fri besøgstid.

    Det vil sige, at du som pårørende må være til stede på alle de tidspunkter, hvor patienten har brug for det.

    Vis dog altid hensyn og vær parat til at forlade patientens stue, når vi udfører plejeopgaver, eller hvis der skal tages andre særlige hensyn på stuen.

    Spisetider

    Morgenmad kl. 8.00-9.00
    Frokost kl. 11.30-12.30
    Eftermiddagskaffe kl. 15.00
    Aftensmad kl. 17.15-18.30

    Stuegang

    Ved stuegang deler behandlerteamet information indbyrdes om, hvordan det går med din behandling. Vi har ikke stuegang på et bestemt tidspunkt i løbet af dagen, men efter behov. Vil du gerne kende tidspunktet for næste stuegang, er du velkommen til at spørge personalet.

    Du må gerne have interesserede pårørende til at lytte med.

  • Opholdsstue

    Til afsnittet hører der en opholdsstue, som du er velkommen til at bruge. I opholdsstuen er der et fjernsyn, spil og bøger, du frit kan benytte. Husk at vise hensyn til de andre patienter, der benytter opholdsstuen.

    Deler du sengestue med andre, anbefaler vi, at du benytter opholdsstuen, hvis du får besøg af flere gæster på én gang.

  • Ris og ros

    Vi arbejder hele tiden på at blive bedre. Derfor er det vigtigt, at vi både hører om det, vi gør godt, og det vi kunne have gjort bedre.

    Giv udtryk for det, mens du er hos os på hospitalet eller kontakt os bagefter. Skriv direkte til ledelsen på afdelingen: ortofrederikshavn@rn.dk eller til hospitalsledelsen: hospitalsledelsen@rn.dk.

Undersøgelser og behandlinger

Se vores pjecer om de undersøgelser og behandlinger, vi foretager i Ortopædkirurgisk afdeling Frederikshavn.

Se pjecer