I har fået tilbud om, at dit barns næste aftale med hospitalet kan foregå via video. På den måde kan I se og tale med dit barns behandler hjemmefra.
Vi benytter samtale via video, hvor det er muligt. Det er typisk relevant i de tilfælde, hvor der ikke er behov for en fysisk undersøgelse.
VideoSamtale kan tilgås fra din mobil, tablet eller PC – se i vejledningen her, hvordan du installerer på de forskellige enheder.
Dit barn skal være tilstede under samtalen
Videosamtalen er som en hver anden ambulatoriesamtale, derfor skal dit barn være tilstede under samtalen. Vi har brug for at se og høre dit barn.
Al kommunikation mellem dig, dit barn og dit barns behandler er fortrolig. Videoforbindelsen er derfor krypteret, og samtalen bliver ikke optaget.
Kom godt i gang – start i god tid
Wifi eller 4G-netværk
For at sikre en fornuftig lyd- og billedkvalitet bør I være på WiFi eller et 4G-netværk, når I deltager i en videosamtale.
Installér VideoSamtale i god tid
Vi anbefaler, at du installerer VideoSamtale i god tid inden dit barns aftale, så du har teknikken klar og ved at det virker. Du kan få hjælp til installationen hos Region Nordjyllands IT-support – se kontaktboksen bagest i pjecen.
|
Det er appen med dette ikon, du skal downloade fra PlayButik eller AppStore. Søg på ’VideoSamtale’.
|
Krav til software-version på telefon eller tablet
Ønsker du at installere VideoSamtale som app på din telefon eller tablet, gælder der følgende krav for software-versionen:
- For Android gælder det, at enheden skal have Android version 6 eller nyere.
- For iPhone kræves den nyeste version af iOS. For at se om du har nyeste version, skal du gå til:
Indstillinger → Generelt → Softwareopdatering.
Anbring din enhed i en holder
Det kan være en god idé at anbringe din enhed i en holder eller et stativ under samtalen, så I kan koncentrere jer om dialogen med behandleren – og ikke om samtidigt at holde enheden. Hold desuden enheden vandret. På den måde kan behandleren bedre se jer.
Krav til PC-udstyr og browser-version
Vi anbefaler, at I anvender din telefon eller tablet, men har du ikke mulighed for dette, kan du have videosamtalen via din PC eller MAC. Din computer skal have mikrofon, højtaler og webkamera tilsluttet.
Det er en forudsætning, at du benytter den nyeste version af Chrome eller Firefox som browser.
Sådan Installerer du appen på din telefon eller tablet
Sådan installerer du
- Gå i PlayButik eller AppStore afhængigt af din enhed.
- Søg efter appen "VideoSamtale".
- Hent og installér appen.
Sådan starter I en videosamtale via appen
- Klik på det tilsendte link, som du har fået på enten mail eller SMS.
- Indtast dit navn i skrivefeltet.
- Klik herefter på ’tilslut nu’.
- Du vil blive spurgt, om du vil give adgang til kamera og mikrofon. Klik på ’giv adgang’.
- Herefter er I klar til videosamtale.
Sådan starter I en videosamtale via PC eller MAC
Ønsker I at benytte PC eller Mac til videosamtalen, skal din computer have mikrofon, højttaler og webkamera tilsluttet.
Benyt nyeste browser-version
Det er nødvendigt, at du benytter den nyeste version af Chrome eller Firefox som browser.
- Klik på det tilsendte link i din mail.
- Du kommer nu ind i videosamtale.rn.dk.
- Du skal give tilladelse til, at kamera og mikrofon må benyttes.
- Indtast dit navn.
- Gør det gerne mindst et par minutter før samtalen skal starte. Der skal udføres en test på, om dit system er klar til video-kald.
- Lad ikke computeren "gå i dvale" (sort skærm), da behandleren derved ikke kan ringe jer op. Hold computeren åben og aktiv – forbliv på siden.
- Behandleren vil herefter ringe jer op på det aftalte tidspunkt – vent blot og sørg for, at I har tændt for lyden på computeren.
Kontakt og mere viden
Har du spørgsmål til tilbuddet, er du velkommen til at kontakte det hospitalsafsnit, dit barn er tilknyttet. Du kan også finde mere information på
www.RN.dk/videosamtale.
Har du brug for hjælp til at installere appen, kan du kontakte Region Nordjyllands IT-support.
|
|
Kontakt
Hospitalsafsnittets kontaktoplysninger finder du i dit indkaldelsesbrev eller på hospitalets websider.
Region Nordjyllands IT-support
Tlf. 97 64 84 50
Mandag – fredag 08.00 – 15.00
MitID support
Tlf. +45 33 98 00 10
Mandag – fredag 8.00 – 20.00
Lørdag, søndag og helligdage
10.00 – 16.00
|