Pris til uddannelsesforskning

Et studie udgående fra Aalborg Universitetshospital af samspillet mellem den daglige arbejdstilrettelæggelse og speciallægeuddannelsen på tre danske børneafdelinger blev ved verdens største kongres om Medicinsk uddannelse hædret med en "Research Paper Award".
Bag studiet står bl.a. 1. reservelæge, ph.d-studerende Mads Skipper, postgraduat uddannelse, Aalborg Universitetshospital og Aarhus Universitet, som præsenterede resultaterne på AMEE-kongressen, der blev afholdt i september i Glasgow.

Studiet er et kvalitativt observations- og interviewstudie, som har fokus på sammenspillet mellem den daglige arbejdstilrettelæggelse og speciallægeuddannelsen på 3 danske børneafdelinger.

Resultaterne giver ifølge Mads Skipper værdifuld indsigt i faktorer, som har betydning for læreprocesser og organiseringen af det daglige kliniske arbejde. Yngre læger og uddannelsesansvarlige overlæger har stort fokus på samspillet mellem patientbehandlingen og mesterlære; men der er også forskelligheder imellem dette fokus og hvad, der er muligt i hverdagens praksis. Der er fundet en potentiel konflikt i mellem opfattelser omkring "uddannelse og produktion", samt udfordringer med at skabe kontinuitet i opgaver og patientbehandling i den daglige arbejdstilrettelæggelse.

Ifølge Mads Skipper viser studiet, at uddannelseskultur og -ledelse er blandt de vigtigste faktorer i forhold til at sikre succesfuldt samspil mellem uddannelse og arbejdstilrettelæggelsen og større indsigt i de forskellige opfattelser og forståelser for arbejdspladslæring i medicinsk uddannelse.

Studiets resultater er publiceret i research-paper'et “Beliefs about workplace learning and organisation in postgraduate medical education – a qualitative case study of three paediatric departments.” af Mads Skipper, Peter Museaus, Tine Klitgaard og Susanne Nøhr.