Pris til uddannelsesforskning
Bag studiet står bl.a. 1. reservelæge, ph.d-studerende Mads Skipper, postgraduat uddannelse, Aalborg Universitetshospital og Aarhus Universitet, som præsenterede resultaterne på AMEE-kongressen, der blev afholdt i september i Glasgow.
Studiet er et kvalitativt observations- og interviewstudie, som har fokus på sammenspillet mellem den daglige arbejdstilrettelæggelse og speciallægeuddannelsen på 3 danske børneafdelinger.
Resultaterne giver ifølge Mads Skipper værdifuld indsigt i faktorer, som har betydning for læreprocesser og organiseringen af det daglige kliniske arbejde. Yngre læger og uddannelsesansvarlige overlæger har stort fokus på samspillet mellem patientbehandlingen og mesterlære; men der er også forskelligheder imellem dette fokus og hvad, der er muligt i hverdagens praksis. Der er fundet en potentiel konflikt i mellem opfattelser omkring "uddannelse og produktion", samt udfordringer med at skabe kontinuitet i opgaver og patientbehandling i den daglige arbejdstilrettelæggelse.
Ifølge Mads Skipper viser studiet, at uddannelseskultur og -ledelse er blandt de vigtigste faktorer i forhold til at sikre succesfuldt samspil mellem uddannelse og arbejdstilrettelæggelsen og større indsigt i de forskellige opfattelser og forståelser for arbejdspladslæring i medicinsk uddannelse.
Studiet er et kvalitativt observations- og interviewstudie, som har fokus på sammenspillet mellem den daglige arbejdstilrettelæggelse og speciallægeuddannelsen på 3 danske børneafdelinger.
Resultaterne giver ifølge Mads Skipper værdifuld indsigt i faktorer, som har betydning for læreprocesser og organiseringen af det daglige kliniske arbejde. Yngre læger og uddannelsesansvarlige overlæger har stort fokus på samspillet mellem patientbehandlingen og mesterlære; men der er også forskelligheder imellem dette fokus og hvad, der er muligt i hverdagens praksis. Der er fundet en potentiel konflikt i mellem opfattelser omkring "uddannelse og produktion", samt udfordringer med at skabe kontinuitet i opgaver og patientbehandling i den daglige arbejdstilrettelæggelse.
Ifølge Mads Skipper viser studiet, at uddannelseskultur og -ledelse er blandt de vigtigste faktorer i forhold til at sikre succesfuldt samspil mellem uddannelse og arbejdstilrettelæggelsen og større indsigt i de forskellige opfattelser og forståelser for arbejdspladslæring i medicinsk uddannelse.
Studiets resultater er publiceret i research-paper'et “Beliefs about workplace learning and organisation in postgraduate medical education – a qualitative case study of three paediatric departments.” af Mads Skipper, Peter Museaus, Tine Klitgaard og Susanne Nøhr.