Sang skal øve børns mundmotorik

Neuropædiatrisk Team på Aalborg Universitetshospital har sat et projekt i søen, hvor børn med neurologiske sygdomme kan øve deres mundmotoriske vanskeligheder ved hjælp af sangundervisning.


En flok seje børn fra Vester Mariendal Skoles specialklasser synger sammen med sangunderviser og stemmecoach, Jens Olav Heckmann. Foto: Lene Pedersen, Kommunikation.

Børn og unge med en neurologisk sygdom som fx Cerebral parese (CP), har en forstyrrelse af hjernen, som bl.a. gør, at de kan have vanskeligheder med at tale klart, spise og holde styr på sit mundvand. 

Det kan man forsøge at træne med mundmotoriske øvelser, talepædagog, ergoterapi m.m. men det kræver ofte, at en anden, som regel en terapeut, er involveret – og så kan det være lidt unaturligt og kedeligt i længden.

Neuropædiatrisk Team på Aalborg UH har derfor været nysgerrige på andre måder at øve mundmotorik med børn og unge. Og her dukkede sangundervisning op.

- Jeg faldt over et projekt for voksne med Cerebral parese, der viste, at individuel sangtræning har en positiv effekt på mundmotoriske vanskeligheder som tale-, tygge- og synkeevne. Det må også kunne overføres til børn, siger Jeanette Kristensen, der er ergoterapeut i Neuropædiatrisk Team, som er Region Nordjyllands tværfaglige tilbud til børn med motorisk handicap og/eller forsinket psykomotorisk udvikling.

Social og sjov træning

Jeanette Kristensen vil undersøge, om børn og unge med neurologiske sygdomme kan opnå bedre mundmotorisk funktion ved at deltage i sangundervisning og kor.

- Man kan næsten ikke undgå at blive glad af at synge, og fokus er et andet sted, end ved nogle af de mere unaturlige øvelser, som børnene ellers laver. Sangundervisningen giver også et boost til kropsholdning og vejrtrækning, som har en indflydelse på udtalen, siger hun og fortsætter:

- Jeg tror, at særligt kor kan være sjov træning for børnene, fordi det er en social aktivitet, der giver noget at øve sig på – fx til koncerter, og så giver det sammenhold og fælles oplevelser. Der er evidens, der tyder på at kor påvirker livsglæde, så det vil være et ekstra plus.

Det er børn og unge fra Vester Mariendal Skoles specialklasser, som er med i projektet, der forventes afsluttet ultimo juni 2022. Efterfølgende evalueres barnets udbytte af forløbet, dvs. undersøgelse af barnets spise- og taleevne, savletendens og oplevet livskvalitet før og efter forløbet.

- Jeg håber, at projektet kan være et springbræt til at udbrede et lignende tilbud til hele regionen. Interessen er der, motivationen fra både musiklærere, børn, unge og forældre er der – og forhåbentlig viser resultaterne, at det gør en forskel, siger hun.

Om projektet

  • Tilbuddet om sangundervisning foregår i skoletiden på Vester Mariendal Skole, så barnet går direkte fra klassen til sangundervisning. Dermed skal barnet/den unge ikke hjem først og afsted igen efter en i forvejen lang dag.
  • Hver anden gang får barnet individuel sangtræning 20-30 min, og hver anden gang er der kor 1-2 timer.
  • Målgruppen er børn og unge med CP eller andre motoriske handicap, som oplever at have:
    • Svært ved at udtrykke sig verbalt (styrke, udtale)
    • Svært ved at holde sit mundvand og generes af det
    • Uhensigtsmæssigt stort tidsforbrug ved måltider (+25 min)
    • Fejlsynkninger, hoster eller får tårer i øjnene under måltider.
    • … eller bare har lyst til at synge – alene og sammen med andre.
  • Projektet er finansieret med midler fra Elsass Fonden til ansættelse af sangunderviser og stemmecoach, Jens Olav Heckmann.

  • Læs mere om projektet her

Opdateret