Fremtidens konferencer

Der bliver arbejdet med fremtidens konferencer og tænkt i kreative løsninger frem mod udflytning til NAU.

Konferencerne har et stort læringspotentiale, idet de udgør et vigtigt krydspunkt mellem uddannelseslæger og speciallæger, og det er derfor vigtigt, at de fungerer så optimalt som muligt. Derfor har lægekonferencen været et fokuspunkt i flere sammenhænge over det seneste år.

Konferencer på NAU

Senest har uddannelsesansvarlige overlæger og uddannelseskoordinerende yngre læger på Aalborg Universitetshospital arbejdet med, hvordan man kan opretholde en velfungerende konference ved udflytning til NAU.

Det er nødvendigt at tænke fremad, fordi man sandsynligvis kommer til at skulle dele konferencelokale med flere afdelinger - og nogle afdelinger vil også være fordelt på flere matrikler. På den baggrund giver det mening at indtænke virtuelle hjælpemidler i højere grad.

Derfor har uddannelsesansvarlige overlæger og uddannelseskoordinerende yngre læger kigget på fremtidens konference i forhold til 8 parametre: lokalet, kulturen, indholdet, læringselementer, konferencetyper, konferenceoverblik og teknologi. Til arbejdet har de fået inspiration fra Mads Dahl fra Aarhus Universitet omkring fremtidens it-løsninger.

Nogle af de it-løsninger, der er blevet set nærmere på i forhold til de 8 parametre, var:

  • Teams – til online møder, hvor man foruden at kunne tale med hinanden, kan se en evt. præsentation samt relevante dokumenter.
  • Mentimeter - et student response system, som kan bruges til at stille spørgsmål, som tilhørerne besvarer via mobil eller tablet.
  • Padlet – en digital tavle, hvor man kan tilføje indhold i form af posts. Disse posts kan bestå af en lang række forskelligt indhold, fx tekst og billeder.
  • Video-optagelser til fx cases eller patientkonsultationer, som man ønsker feedback på.

Det bliver interessant at følge udviklingen og se, hvordan hospitalets konferencer udvikler sig de kommende år – ikke mindst i forhold til læringsudbyttet. Forhåbentligt findes der en god balance mellem den fysiske og den virtuelle konferenceform.

Baggrund for arbejdet

Ved 3-timersmøderne 2018 og inspektorbesøgene så vi, at læringsværdien af konferencer på flere steder blev vurderet som utilstrækkelig. Derfor var et større læringsudbytte ved konferencer fokusemnet ved 3-timersmødet 2019. Det var på baggrund af dette arbejde, at de 8 konferenceparametre fremkom, som vi nu har arbejdet videre med.

Samtidig så vi nødvendigheden af frem mod NAU at afprøve nye måder at optimere læring og uddannelse, så fremtidens øgede behov for kommunikation og supervision på tværs af flere matrikler kan fungere i de nye rammer.

Erfaringer fra Covid-19 epidemien desuden vist, at virtuelle konferencer har en uddannelsesværdi, fx at flere uddannelseslæger kan deltage i MDT-konferencer, og at der er ubrugte muligheder for læring ved brug af virtuelle læringsplatforme.

Opdateret