Alfabetisk oversigt over specialer på Aalborg Universitetshospital. Klik på et speciale for at se tilhørende afsnit. Bemærk, at de er placeret på en række forskellige adresser.
Se afsnit og ambulatorier på vores forskellige lokaliteter:
Aalborg, Syd
Aalborg, Nord
Thisted
Farsø
Hobro
Se komplet liste
Her finder du en række informationer som er relevante for forskellige grupper af sundhedsfaglige.
Aalborg Universitetshospital giver uddannelse i samtlige sundhedsfaglige spor. Dette og kompetenceudvikling er en grundlæggende forudsætning for, at hospitalet kan rekruttere og varetage sine opgaver.
På Aalborg Universitetshospital er forskning en del af vores hverdag og noget, som er tæt forbundet med det kliniske arbejde. Vores aktive og inspirerende forskningsmiljøer skaber hver dag ny og opsigtsvækkende viden. Viden som kan gøre en forskel på hospitalsafdelinger verden over.
Det palliative tilbud består af såvel Sengeafsnit for Lindrende Behandling samt en udadgående ambulant funktion - Team for Lindrende Behandling.
Uhelbredelige patienter - hovedgruppen er på nuværende tidspunkt kræftpatienter.
Vi tilbyder lindrende behandling såsom:
Vi tilbyder også en støttefunktion til familien under patientens sygdom.
Hovedopgaven er at tilbyde lindring i eget hjem med mulighed for indlæggelse på afsnittet, hvis behovet opstår. Det primære mål er, at patienten skal udskrives igen med tilknytning til det palliative team.
Mobiltelefon, internet, blomster, rygning, værdier mm.
Du må gerne bruge din mobiltelefon, når bare du viser hensyn. Spørg altid personalet, før du fotograferer eller filmer dem.
Vi har tydelige skilte i de områder, hvor du skal slukke din mobil.
Vi tilbyder internetadgang, mens du er her. Netværket hedder "RNguest". Du kan logge på fra din computer, tablet eller telefon ved hjælp af NemID eller ved at modtage en log-in-kode på SMS.
Du må dog ikke forvente, at personalet har mulighed for at hjælpe dig med opkoblingen.
Pas godt på dine værdigenstande og ejendele såsom briller, høreapparat og lignende, mens du er på hospitalet.
Lad smykker og større pengebeløb blive hjemme, eller send dem med dine pårørende hjem. Har du et sengebord eller skab med lås til rådighed, så lås dine værdigenstande inde, så de ikke frister til tyveri eller bliver væk. Du har også mulighed for at få opbevaret dine værdigenstande i hospitalets Information.
Hospitalet har som udgangspunkt ikke erstatningspligt, hvis du mister ejendele under dit ophold.
Hospitalet er røgfrit, men du må ryge på de afmærkede udendørs områder.
Patienter på afsnittet må gerne have afskårne blomster, men ikke potteplanter, da jord udgør en infektionsrisiko.
Parkeringsoversigt, offentlig transport, kørselsgodtgørelse mm.
Der kører offentlig transport til og fra hospitalet. Der er stoppesteder tæt på hospitalets hovedindgange. Se afgangs- og ankomsttider i Rejseplanen
Se stoppesteder ved hospitalet
Kom i god tid, hvis du er i bil. Det kan være svært at finde en ledig parkeringsplads på hospitalets område, så sæt tid af til parkering.
Hovedreglen er, at du selv sørger for og betaler din befordring (kørsel). Du kan dog have mulighed for at blive bevilget en patientbefordring eller få udbetalt befordringsgodtgørelse, hvis du opfylder reglerne herfor. Læs mere om reglerne på https://rn.dk/patientbefordring. Ønsker du at ansøge om befordringsgodtgørelse, skal du gøre det på hospitalsafdelingen i forbindelse med dit besøg. Har du været til undersøgelse eller behandling på et offentligt eller privat hospital, som ikke er en del af Region Nordjyllands behandlingstilbud, skal du selv stå for og betale din befordring. Hvis du ønsker at ansøge om befordringsgodtgørelse i den forbindelse, skal du sende din ansøgning til Kontoret for Patientbefordring via sikker mail på borger.dk (login med NemID). Kontoret for Patientbefordring kan vejlede dig, om du er berettiget til befordring eller befordringsgodtgørelse. Kontoret for Patientbefordring Region Nordjylland 97 64 80 30 Mandag-fredag kl. 8.00-12.00 eller patientbefordring@rn.dk
Køb af mad, kiosk, mad og drikke på afsnittet mm.
Du og dine pårørende kan købe mad og drikke i hospitalets kantine til morgen og frokost.
Åbningstid: Hverdage kl. 7.30 - 9.00 og kl. 11.45 - 13.30
Automater
Hospitalet tilbyder en næringsrig og varieret kost til vores patienter. Maden er tilberedt ud fra årstidens friske råvarer. Det er vores mål, at maden skal vække appetitten og være en del af den behandling, som hjælper dig som patient til hurtigere at blive rask.
Hvis du har behov for en særlig diæt, eller er du allergisk over for noget, skal du blot huske at give personalet besked.
Du får mad og drikke til dagens måltider og kan frit forsyne dig med vand, kaffe og te på afsnittet.
Pårørende må gerne have mad med til patienter. Vi kan tilbyde at opbevare det på køl i afsnittets køleskab – dog i begrænset mængde.
Besøgstid, mad og drikke til pårørende, overnatning, smittefare, blomster, opkald til pårørende mm.
Hjælp os med god hygiejne på hospitalet. Vær opmærksom på, at mennesker, der i forvejen er syge eller svækkede, er mere modtagelige for infektioner.
I specielle situationer kan det arrangeres, at pårørende overnatter på hospitalet.
Hvis dit barn skal sove på hospitalet, får du en seng, så du kan sove ved siden af.
Personnummer/CPR-nummer Ringer du på vegne af en patient, så hav patientens personnummer ved hånden, såfremt muligt. Det er som regel det første, vi spørger til. Informationskæde Er I flere pårørende, så lav en indbyrdes aftale om, hvem af jer, der modtager information fra patienten og formidler den videre til de andre. Tavshedspligt Ringer du med spørgsmål om en patient, skal du vide, at alt personale på hospitalet er underlagt sundhedsloven og dermed har tavshedspligt. Personalet kan som hovedregel kun videregive oplysninger om patientens helbred, hvis patienten har givet sit samtykke til det.
Som pårørende er du velkommen til at være hos patienten hele døgnet.
Har du en smitsom sygdom i udbrud, bør du vente med at besøge indlagte, svagelige patienter, indtil du er symptomfri.
Er du i tvivl, så ring og få rådgivning fra afsnittet, før du møder op.
Besøgende til isolerede patienter betragtes som isolerede sammen med patienten. Det betyder, at du som besøgende kun må opholde dig i isolationsenheden. Du må ikke benytte afsnittets fælles faciliteter eller besøge andre patienter, og du skal huske at vaske hænder eller spritte dem af, før du forlader isolationsstuen.
Pårørende er velkomne døgnet rundt.
Som pårørende er du velkommen til at tage af de drikkevarer, vi stiller frem.
Vi kan kun tilbyde forplejning til en pårørende, som medindlægges. Øvrige pårørende kan købe spisebilletter i afsnittets reception, så de kan få måltider fra madvognen, eller købe mad i hospitalets kantine og automat.
Der er også mulighed for selv at medbringe mad. Der er både køleskab og mikroovn til rådighed.
Ventetid på hospitalet, hjælpemidler mm.
Når du har meldt din ankomst i afsnittet, vil personalet på afsnittet tage imod dig og vise dig den stue, som du bliver tilknyttet.
Personalet giver dig et identifikationsarmbånd på, som indeholder dit navn og cpr-nummer.
Hjælpemidler kan mod kvittering lånes gennem hospitalets fysioterapeuter og ergoterapeuter og bedes returneret til det Centrale Hjælpemiddeldepot.
Aalborg Universitetshospital har et patienthotel, som kan benyttes af særlige patientgrupper og deres pårørende.
Patienthotellet er for patienter med behov for daglig kontrol og behandling på stamafsnittet, patienter med lang eller besværlig vej mellem hjem og sygehus samt patienter der skal til behandling samme dag som indlæggelsen.
Det er ikke givet, at du på indlæggelsesdagen skal klæde om til hospitalstøj. Det er kun nødvendigt, hvis du skal til en behandling, som kræver sterile forhold, eller der er andre grunde til, at det er hensigtsmæssigt under behandlingen.
Tag behageligt tøj på hjemmefra, som du kan slappe af i.
Sengeafsnittet består af 8 enestuer og 1 tostuer. Afsnittet har mulighed for at lave flere af ensengsstuerne om til tosengsstuer ved behov. Du kan derfor komme til at dele stue med andre patienter. Du må forvente, at det både kan være mænd og kvinder.
Sengestuerne er indrettet sådan, at du kan trække et forhæng omkring din seng, hvis du har behov for det.
Tag aktiv del, god hygiejne, når du får besøg mm.
Vores mål er, at du under hele dit forløb får den information, du har brug for. Du er desuden altid velkommen til at spørge. Vi opfordrer dig også til, at du selv sætter dig ind i, hvad du fejler og hvad din behandling omfatter. Når du selv er aktiv, opmærksom og stiller spørgsmål, er der mindre risiko for fejl, og vi får i fællesskab det bedste resultat af behandlingen.
Vi har brug for at vide besked om al slags medicin, du tager, så vi kan tage højde for det i vores behandling af dig.
Fortæl os, om du selv har medbragt medicin, og gør os opmærksomme på, hvis du plejer at få dosispakket medicin.
Vask hænder eller brug håndsprit. God håndhygiejne holder bakterier og virus nede på hospitalet. Det er vigtigt, fordi mennesker, der i forvejen er syge eller svækkede, er mere modtagelige for infektioner.
Derfor skal du vaske hænder eller bruge håndsprit. Det gælder især, når du har nyst, hostet eller pudset næse, før du rører mad og drikkevarer, og når du har været på toilettet.
Du må gerne forlade afsnittet for at gå i kiosk, automat, ud at trække frisk luft eller andet.
Giv os besked, hvis du går. Så kan vi nå at sige til, hvis det passer dårligt i forhold til dagsplanen for de ting, der skal ske i forbindelse med din behandling eller indlæggelse. Det kan for eksempel være blodprøver, træning eller samtaler med behandlere.
Patienthotel, bibliotek og Sundinfo
På hospitalet har vi en række faciliteter, du som patient kan benytte dig af. Det omfatter bl.a. følgende:
Til afsnittet hører der en opholdsstue, som du er velkommen til at bruge. I opholdsstuen er der et fjernsyn og bøger, du frit kan benytte. Husk at vise hensyn til de andre patienter, der benytter opholdsstuen.
Afsnittet har også et pårørenderum, som de pårørende kan benytte om aftenen/natten/weekenden. Her er der mulighed for at se fjernsyn, hvile, læse m.m.
Afsnittet har et legeområde tilknyttet, som børn frit kan benytte både med og uden forældre.
Man må gerne tage legetøj med, hvis man sørger for at lægge det på plads igen efter brug.
Socialrådgiver, præst, sundhedsfaglig kontaktperson mm.
Under dit behandlingsforløb er du tilknyttet et behandlerteam, og får en kontaktperson i teamet. Kontaktpersonen er – sammen med sine kolleger i teamet – ansvarlige for koordinering af dit forløb.
Din kontaktperson har dog en særlig rolle i forhold til at informere og vejlede dig om forløb og behandling, kontakte andre afsnit og fagpersoner og besvare dine spørgsmål.
Hvis din sygdom medfører ændringer i din sociale situation, kan plejepersonalet formidle kontakt til en socialrådgiver.
Socialrådgiveren kan besvare spørgsmål om orlov, sygedagpenge, pension, erstatning eller andre sociale rettigheder og muligheder.
Se mere info om ressourcepersoner
Under din indlæggelse har du mulighed for at få hjælp fra en række ressourcepersoner. Det kan f.eks. være:
Hjælpen kan dog variere alt efter din pågældende situation og den hospitals-adresse, som du er indlagt på.
Frit sygehusvalg, klagemuligheder, erstatning, ret til hurtig udredning mm.
Som patient i sundhedsvæsenet har du en række rettigheder, som bl.a. er fastlagt i Sundhedsloven.
Dine rettigheder omfatter bl.a. ret til hurtig udredning, frit sygehusvalg og udvidet frit sygehusvalg, at søge om behandling i udlandet, aktindsigt, information og samtykke, muligheder for at klage samt at søge erstatning.
Brug Patientkontoret som guide.
Patientkontoret kan vejlede dig om dine rettigheder og muligheder, og kan også rådgive og hjælpe dig, hvis du vil klage, søge erstatning eller på anden måde indberette oplevelser på hospitalet.
Besøgstider, spisetider, hviletider, stuegang mm.
Morgenmad kl. 7.45-8.45
Frokost kl. 11.45-12.45
Eftermiddagskaffe kl. 14.00
Aftensmad kl. 17.30-18.30
Aftenskaffe – Efter behov
Drikkevogn står fremme hele dagen
Stuegang begynder kl. 9.30. Ved stuegang deler behandlerteamet information indbyrdes om, hvordan det går med din behandling.
Ønsker du en samtale med lægen, så sig det til din sundhedsfaglige kontaktperson. Samtalen vil ikke foregå ved stuegang, men planlægges til et andet tidspunkt.
Pårørende er meget velkomne efter aftale med patienten.
Sig din mening - ris eller ros
Vi arbejder hele tiden på at blive bedre. Derfor er det vigtigt, at vi både hører om det, vi gør godt, og det vi kunne have gjort bedre.
Giv udtryk for det, mens du er hos os på hospitalet eller kontakt os bagefter. Skriv direkte til ledelsen på afdelingen: kmk@rn.dk eller til hospitalsledelsen: hospitalsledelsen@rn.dk.
Læs begrundelsen for, hvorfor vi vandt Patienternes Pris