Alfabetisk oversigt over specialer på Aalborg Universitetshospital. Klik på et speciale for at se tilhørende afsnit. Bemærk, at de er placeret på en række forskellige adresser.
Se afsnit og ambulatorier på vores forskellige lokaliteter:
Aalborg, Syd
Aalborg, Nord
Thisted
Farsø
Hobro
Se komplet liste
Her finder du en række informationer som er relevante for forskellige grupper af sundhedsfaglige.
Aalborg Universitetshospital giver uddannelse i samtlige sundhedsfaglige spor. Dette og kompetenceudvikling er en grundlæggende forudsætning for, at hospitalet kan rekruttere og varetage sine opgaver.
På Aalborg Universitetshospital er forskning en del af vores hverdag og noget, som er tæt forbundet med det kliniske arbejde. Vores aktive og inspirerende forskningsmiljøer skaber hver dag ny og opsigtsvækkende viden. Viden som kan gøre en forskel på hospitalsafdelinger verden over.
I Medicinsk Ambulatorium, Thisted behandler vi patienter med hjertesygdomme, lungesygdomme, stofskifte- og hormonelle sygdomme, sukkersyge, og andre medicinske sygdomme.
Fold alle ud Fold alle sammen
Ring hurtigst muligt afbud, hvis du er forhindret i at møde op til den indkaldte tid.
97 65 01 60
Mandag-fredag 8.00-15.00
Ring til sygeplejersken for at oplyse os om dit blodsukker.
97 65 07 95
Mandag, tirsdag, torsdag og fredag 8.10-9.00Onsdag 8.15-9.00
Ring til sygeplejersken, hvis du har spørgsmål om diabetes eller blodfortyndende behandling.
Mobiltelefon, internet, blomster, rygning, værdier mm.
Pas godt på dine værdigenstande og ejendele såsom briller, høreapparat m.v., mens du er på hospitalet.
Lad smykker og større pengebeløb blive hjemme.
Du må gerne bruge din mobiltelefon, når bare du viser hensyn. Spørg altid personalet, før du fotograferer eller filmer dem.
Vi har tydelige skilte i de områder, hvor du skal slukke din mobil.
Vi tilbyder internetadgang, mens du er her. Netværket hedder "RNguest". Du kan logge på fra din computer, tablet eller telefon ved hjælp af NemID eller ved at modtage en log-in-kode på SMS.
Du må dog ikke forvente, at personalet har mulighed for at hjælpe dig med opkoblingen.
Hospitalet er røgfrit, men du må ryge på de afmærkede udendørs områder.
Parkeringsoversigt, offentlig transport, kørselsgodtgørelse mm.
Der kører busser til og fra Thisted.
Der er stoppesteder tæt på hospitalets hovedindgang.
Kom i god tid, hvis du er i bil. Det kan være svært at finde en ledig parkeringsplads på hospitalets område, så sæt god tid af til parkering.
Hovedreglen er, at du selv sørger for og betaler din befordring (kørsel). Du kan dog have mulighed for at blive bevilget en patientbefordring eller få udbetalt befordringsgodtgørelse, hvis du opfylder reglerne herfor. Læs mere om reglerne på https://rn.dk/patientbefordring. Ønsker du at ansøge om befordringsgodtgørelse, skal du gøre det på hospitalsafdelingen i forbindelse med dit besøg. Har du været til undersøgelse eller behandling på et offentligt eller privat hospital, som ikke er en del af Region Nordjyllands behandlingstilbud, skal du selv stå for og betale din befordring. Hvis du ønsker at ansøge om befordringsgodtgørelse i den forbindelse, skal du sende din ansøgning til Kontoret for Patientbefordring via sikker mail på borger.dk (login med NemID). Kontoret for Patientbefordring kan vejlede dig, om du er berettiget til befordring eller befordringsgodtgørelse. Kontoret for Patientbefordring Region Nordjylland 97 64 80 30 Mandag-fredag kl. 8.00-12.00 eller patientbefordring@rn.dk
Køb af mad, kiosk, mad og drikke på afsnittet mm.
Der er mulighed for at købe mad og drikke i vores kiosk, kantine og automater.
Læs mere om kiosk, kantine og automater
Oplysninger om menu, spisetider mv. fremgår af en pjece, som du vil få udleveret på afsnittet.
Hvis din behandling strækker sig over flere timer, vil du blive tilbudt mad og drikke.
Besøgstid, mad og drikke til pårørende, overnatning, smittefare, blomster, opkald til pårørende mm.
Hjælp os med god hygiejne på hospitalet. Vær opmærksom på, at mennesker, der i forvejen er syge eller svækkede, er mere modtagelige for infektioner.
Hvis dit barn skal overnatte på hospitalet, får du en seng, så du kan sove ved siden af.
På påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed er der indført midlertidigt forbud mod besøgendes adgang til offentlige hospitaler, bosteder med videre.
Tiltaget sker for at mindske smittespredning med COVID-19 og for at beskytte svage og udsatte borgere for potentielt livstruende sygdom.
Ventetid på hospitalet, hjælpemidler mm.
Du har i nogle tilfælde mulighed for at låne hjælpemidler, hvis du har en kvittering fra det afsnit, der behandler dig.
Vi bestræber os på at undgå ventetid i forbindelse med den undersøgelse eller behandling, du skal til. Der kan dog forekomme situationer, hvor ventetid ikke kan undgås. I så fald gør vi vores bedste for at informere dig om, hvornår vi forventer, at det bliver din tur.
Tag aktiv del, god hygiejne, når du får besøg mm.
Vores mål er, at du under hele dit forløb får den information, du har brug for. Du er desuden altid velkommen til at spørge. Vi opfordrer dig også til, at du selv sætter dig ind i, hvad du fejler og hvad din behandling omfatter. Når du selv er aktiv, opmærksom og stiller spørgsmål, er der mindre risiko for fejl, og vi får i fællesskab det bedste resultat af behandlingen.
Vi har brug for at vide besked om al slags medicin, du tager, så vi kan tage højde for det i vores behandling af dig.
Fortæl os, om du selv har medbragt medicin, og gør os opmærksomme på, hvis du plejer at få dosispakket medicin.
Vask hænder eller brug håndsprit. God håndhygiejne holder bakterier og virus nede på hospitalet. Det er vigtigt, fordi mennesker, der i forvejen er syge eller svækkede, er mere modtagelige for infektioner.
Derfor skal du vaske hænder eller bruge håndsprit. Det gælder især, når du har nyst, hostet eller pudset næse, før du rører mad og drikkevarer, og når du har været på toilettet.
Du må gerne forlade afsnittet for at gå i kiosk, automat, ud at trække frisk luft eller andet.
Giv os besked, hvis du går. Så kan vi nå at sige til, hvis det passer dårligt i forhold til dagsplanen for de ting, der skal ske i forbindelse med din behandling eller indlæggelse. Det kan for eksempel være blodprøver, træning eller samtaler med behandlere.
Når du bliver indkaldt til undersøgelse eller behandling hos os, får du en indkaldelse med en række informationer.
Socialrådgiver, præst, sundhedsfaglig kontaktperson mm.
Under dit behandlingsforløb er du tilknyttet et behandlerteam, og får en kontaktperson i teamet. Kontaktpersonen er – sammen med sine kolleger i teamet – ansvarlige for koordinering af dit forløb.
Din kontaktperson har dog en særlig rolle i forhold til at informere og vejlede dig om forløb og behandling, kontakte andre afsnit og fagpersoner og besvare dine spørgsmål.
På hospitalet er der tilknyttet en række forskellige ressourcepersoner, du som patient kan drage nytte af.
Det drejer sig bl.a. om:
Vær opmærksom på, at for at benytte nogle af tilbuddene, skal du henvises gennem afsnittet.
Sig din mening - ris eller ros
Vi arbejder hele tiden på at blive bedre. Derfor er det vigtigt, at vi både hører om det, vi gør godt, og det vi kunne have gjort bedre.
Giv udtryk for det, mens du er hos os på hospitalet eller kontakt os bagefter.
Frit sygehusvalg, klagemuligheder, erstatning, ret til hurtig udredning mm.
Som patient i sundhedsvæsenet har du en række rettigheder, som bl.a. er fastlagt i Sundhedsloven.
Dine rettigheder omfatter bl.a. ret til hurtig udredning, frit sygehusvalg og udvidet frit sygehusvalg, at søge om behandling i udlandet, aktindsigt, information og samtykke, muligheder for at klage samt at søge erstatning.
Brug Patientkontoret som guide.
Patientkontoret kan vejlede dig om dine rettigheder og muligheder, og kan også rådgive og hjælpe dig, hvis du vil klage, søge erstatning eller på anden måde indberette oplevelser på hospitalet.
Se vores pjecer om de undersøgelser og behandlinger, vi foretager i Medicinsk Afdeling, Thisted.
Se pjecer