Alfabetisk oversigt over specialer på Aalborg Universitetshospital. Klik på et speciale for at se tilhørende afsnit. Bemærk, at de er placeret på en række forskellige adresser.
Se afsnit og ambulatorier på vores forskellige lokaliteter:
Aalborg, Syd
Aalborg, Nord
Thisted
Farsø
Hobro
Se komplet liste
Her finder du en række informationer som er relevante for forskellige grupper af sundhedsfaglige.
Aalborg Universitetshospital giver uddannelse i samtlige sundhedsfaglige spor. Dette og kompetenceudvikling er en grundlæggende forudsætning for, at hospitalet kan rekruttere og varetage sine opgaver.
På Aalborg Universitetshospital er forskning en del af vores hverdag og noget, som er tæt forbundet med det kliniske arbejde. Vores aktive og inspirerende forskningsmiljøer skaber hver dag ny og opsigtsvækkende viden. Viden som kan gøre en forskel på hospitalsafdelinger verden over.
Medicinsk og Ortopædkirurgisk Sengeafsnit MO3, Thisted varetager pleje og behandling af patienter med lungesygdomme og andre medicinske sygdomme.
Afsnittet har 20 sengepladser.
Mobiltelefoner skal være slukkede kl. 12.30-14.00 og 21.30-07.00. Du må ikke tale i mobiltelefon under stuegang. Patienttelefon: 97 65 08 44.
Hvis du modtager hjælp fra hjemmeplejen, har du fået et borgerhæfte. Det er med til at sikre et godt samarbejde mellem borger, hjemmepleje og sygehus. Du bedes medbringe hæftet ved indlæggelsen.
Mobiltelefon, internet, blomster, rygning, værdier mm.
Du må gerne bruge din mobiltelefon, når bare du viser hensyn. Spørg altid personalet, før du fotograferer eller filmer dem.
Vi har tydelige skilte i de områder, hvor du skal slukke din mobil.
Vi tilbyder internetadgang, mens du er her. Netværket hedder "RNguest". Du kan logge på fra din computer, tablet eller telefon ved hjælp af NemID eller ved at modtage en log-in-kode på SMS.
Du må dog ikke forvente, at personalet har mulighed for at hjælpe dig med opkoblingen.
Pas godt på dine værdigenstande og ejendele såsom briller, høreapparat og lignende, mens du er på hospitalet.
Lad smykker og større pengebeløb blive hjemme, eller send dem med dine pårørende hjem. Har du et sengebord eller skab med lås til rådighed, så lås dine værdigenstande inde, så de ikke frister til tyveri eller bliver væk. Du har også mulighed for at få opbevaret dine værdigenstande i hospitalets Information.
Hospitalet har som udgangspunkt ikke erstatningspligt, hvis du mister ejendele under dit ophold.
Hospitalet er røgfrit, men du må ryge på de afmærkede udendørs områder.
Patienter på afsnittet må gerne have afskårne blomster, men ikke potteplanter, da jord udgør en infektionsrisiko.
Oppegående patienter skal selv sørge for at skifte vand ved blomsterne.
Parkeringsoversigt, offentlig transport, kørselsgodtgørelse mm.
Der kører busser til og fra Thisted.
Der er stoppesteder tæt på hospitalets hovedindgang.
Kom i god tid, hvis du er i bil. Det kan være svært at finde en ledig parkeringsplads på hospitalets område, så sæt god tid af til parkering.
Hovedreglen er, at du selv sørger for og betaler din befordring (kørsel). Du kan dog have mulighed for at blive bevilget en patientbefordring eller få udbetalt befordringsgodtgørelse, hvis du opfylder reglerne herfor. Læs mere om reglerne på https://rn.dk/patientbefordring. Ønsker du at ansøge om befordringsgodtgørelse, skal du gøre det på hospitalsafdelingen i forbindelse med dit besøg. Har du været til undersøgelse eller behandling på et offentligt eller privat hospital, som ikke er en del af Region Nordjyllands behandlingstilbud, skal du selv stå for og betale din befordring. Hvis du ønsker at ansøge om befordringsgodtgørelse i den forbindelse, skal du sende din ansøgning til Kontoret for Patientbefordring via sikker mail på borger.dk (login med NemID). Kontoret for Patientbefordring kan vejlede dig, om du er berettiget til befordring eller befordringsgodtgørelse. Kontoret for Patientbefordring Region Nordjylland 97 64 80 30 Mandag-fredag kl. 8.00-12.00 eller patientbefordring@rn.dk
Køb af mad, kiosk, mad og drikke på afsnittet mm.
Der er mulighed for at købe mad og drikke i vores kiosk, kantine og automater.
Læs mere om kiosk, kantine og automater
Oplysninger om menu, spisetider mv. fremgår af en pjece, som du vil få udleveret på afsnittet.
Du får mad og drikke til dagens måltider. Maden serveres ved en buffet i afsnittets spisestue. Det er personalebetjent buffet, hvilket betyder, at personalet serverer maden for både oppegående og sengeliggende patienter.
Drikkevarer er til rådighed hele døgnet og serveres af personalet.
Kaffe og the findes i spisestuen formiddag og eftermiddag.
Besøgstid, mad og drikke til pårørende, overnatning, smittefare, blomster, opkald til pårørende mm.
Hjælp os med god hygiejne på hospitalet. Vær opmærksom på, at mennesker, der i forvejen er syge eller svækkede, er mere modtagelige for infektioner.
Hvis dit barn skal overnatte på hospitalet, får du en seng, så du kan sove ved siden af.
Du kan som pårørende ringe til afsnittet med spørgsmål om en patient. Plejepersonalet vil være behjælpelig med oplysninger, hvis den pågældende patient har givet sin accept.
Det er bedst at ringe i tidsrummene: Kl. 14.00-15.00 Kl. 19.30-20.30
Vi beder dig har forståelse for, at personalet kan være optaget ude hos patienterne.
Når der er flere pårørende, vil vi gene, at I gensidigt orienterer hinanden og eventuelt udvælger en person, der har den primære kontakt vedr. forespørgsler.
Patienttelefon
På afsnittet findes der en patienttelefon. Denne telefon kan bruges af patienterne til at ringe ud, og giver samtidig dig mulighed for at ringe til den indlagte. Telefonen er gratis at benytte. Tlf.: 97 65 08 62
Har du en smitsom sygdom i udbrud, bør du vente med at besøge indlagte, svagelige patienter, indtil du er symptomfri.
Er du i tvivl, så ring og få rådgivning fra afsnittet, før du møder op!
Er du pårørende til en isoleret patient, bedes du blive på stuen under hele besøget.
Du må ikke benytte afsnittets fælles facililiteter eller besøge andre patienter, og du skal huske at vaske og spritte dine hænder af, før du forlader isolationsstuen.
På påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed er der indført midlertidigt forbud mod besøgendes adgang til offentlige hospitaler, bosteder med videre.
Tiltaget sker for at mindske smittespredning med COVID-19 og for at beskytte svage og udsatte borgere for potentielt livstruende sygdom.
Du kan købe mad i hospitalets kantine ved køb af en spisebillet i receptionen, der ligger ved hovedindgangen. Prisen er 45 kr. inkl. drikkevarer.
Der kan købes lettere forplejning i kiosken i forhallen.
Ventetid på hospitalet, hjælpemidler mm.
Når du har meldt din ankomst i afsnittet, vil personalet på afsnittet tage imod dig og vise dig den stue, som du bliver tilknyttet.
Personalet giver dig et identifikationsarmbånd på, som indeholder dit navn og cpr-nummer.
Du har i nogle tilfælde mulighed for at låne hjælpemidler, hvis du har en kvittering fra det afsnit, der behandler dig.
Tag aktiv del, god hygiejne, når du får besøg mm.
Vores mål er, at du under hele dit forløb får den information, du har brug for. Du er desuden altid velkommen til at spørge. Vi opfordrer dig også til, at du selv sætter dig ind i, hvad du fejler og hvad din behandling omfatter. Når du selv er aktiv, opmærksom og stiller spørgsmål, er der mindre risiko for fejl, og vi får i fællesskab det bedste resultat af behandlingen.
Vi har brug for at vide besked om al slags medicin, du tager, så vi kan tage højde for det i vores behandling af dig.
Fortæl os, om du selv har medbragt medicin, og gør os opmærksomme på, hvis du plejer at få dosispakket medicin.
Vask hænder eller brug håndsprit. God håndhygiejne holder bakterier og virus nede på hospitalet. Det er vigtigt, fordi mennesker, der i forvejen er syge eller svækkede, er mere modtagelige for infektioner.
Derfor skal du vaske hænder eller bruge håndsprit. Det gælder især, når du har nyst, hostet eller pudset næse, før du rører mad og drikkevarer, og når du har været på toilettet.
Du må gerne forlade afsnittet for at gå i kiosk, automat, ud at trække frisk luft eller andet.
Giv os besked, hvis du går. Så kan vi nå at sige til, hvis det passer dårligt i forhold til dagsplanen for de ting, der skal ske i forbindelse med din behandling eller indlæggelse. Det kan for eksempel være blodprøver, træning eller samtaler med behandlere.
Deler du sengestue med andre, så vis hensyn til dine medpatienter, når du får besøg.
Socialrådgiver, præst, sundhedsfaglig kontaktperson mm.
Under dit behandlingsforløb er du tilknyttet et behandlerteam, og får en kontaktperson i teamet. Kontaktpersonen er – sammen med sine kolleger i teamet – ansvarlige for koordinering af dit forløb.
Din kontaktperson har dog en særlig rolle i forhold til at informere og vejlede dig om forløb og behandling, kontakte andre afsnit og fagpersoner og besvare dine spørgsmål.
På hospitalet er der tilknyttet en række forskellige ressourcepersoner, du som patient kan drage nytte af.
Det drejer sig bl.a. om:
Vær opmærksom på, at for at benytte nogle af tilbuddene, skal du henvises gennem afsnittet.
Sig din mening - ris eller ros
Vi arbejder hele tiden på at blive bedre. Derfor er det vigtigt, at vi både hører om det, vi gør godt, og det vi kunne have gjort bedre.
Giv udtryk for det, mens du er hos os på hospitalet eller kontakt os bagefter.
Frit sygehusvalg, klagemuligheder, erstatning, ret til hurtig udredning mm.
Som patient i sundhedsvæsenet har du en række rettigheder, som bl.a. er fastlagt i Sundhedsloven.
Dine rettigheder omfatter bl.a. ret til hurtig udredning, frit sygehusvalg og udvidet frit sygehusvalg, at søge om behandling i udlandet, aktindsigt, information og samtykke, muligheder for at klage samt at søge erstatning.
Brug Patientkontoret som guide.
Patientkontoret kan vejlede dig om dine rettigheder og muligheder, og kan også rådgive og hjælpe dig, hvis du vil klage, søge erstatning eller på anden måde indberette oplevelser på hospitalet.
Besøgstider, spisetider, hviletider, stuegang mm.
Vi har fri besøgstid.
Det vil sige, at du som pårørende må være til stede på alle de tidspunkter, hvor patienten har brug for det.
Vis dog altid hensyn og vær parat til at forlade patientens stue, når vi udfører plejeopgaver, eller hvis der skal tages andre særlige hensyn på stuen.
Morgenmad kl. 7.30 Formiddagskaffe kl. 10.00 Frokost kl. 11.30 Eftermiddagskaffe kl. 13.30 Aftensmad kl. 17.30 Kaffe kl. 19.30
Stuegang foregår i tidsrummet mellem kl. 9.00 og 12.30.
Der er stuegang efter behov om aftenen og i weekenden samt på helligdage.
Hvis du eller dine pårørende ønsker en samtale, skal du/I henvende jer til personalet. De vil arrangere samtalen snarest muligt.
Vi beder dine pårørende gå udenfor stuen mens medpatienten har stuegang og også dig, hvis du er oppegående.
Opholdsstuen og dens faciliteter.
Til afsnittet hører der en opholdsstue, som du er velkommen til at bruge. I opholdsstuen er der et fjernsyn, spil og bøger, du frit kan benytte. Husk at vise hensyn til de andre patienter, der benytter opholdsstuen.
Se vores pjecer om de undersøgelser og behandlinger, vi foretager i Medicinsk Afdeling, Thisted.
Se pjecer