Nyttige informationer til dig, der bruger høreapparat
Der er mange ting at holde styr på, når man får nye høreapparater. Udover at man selvfølgelig skal vænne sig til de nye apparater, er det også godt at vide, hvor man skal henvende sig hvornår. Denne pjece indeholder information om, hvor du skal henvende dig i hvilke situationer samt andre brugbare informationer. På sidste side finder du en liste med kontaktinformationer.
-
Der er mange ting at holde styr på, når man får nye høreapparater. Udover at man selvfølgelig skal vænne sig til de nye apparater, er det også godt at vide, hvor man skal henvende sig hvornår. Denne pjece indeholder information om, hvor du skal henvende dig i hvilke situationer samt andre brugbare informationer. På sidste side finder du en liste med kontaktinformationer.
-
Høreklinikken har et samarbejde med Institut for Syn, Hørelse og Døvblindhed. Herunder kan du læse om forskellen på disse to.
Høreklinikken
Høreklinikken eller Audiologisk Afsnit ligger i Aalborg. Derudover har afdelingen lokalklinikker i både Thisted, Hobro, Hjørring og Frederikshavn.
På Høreklinikken undersøger og behandler vi høretab og tilpasser høreapparater.
Institut for Syn, Hørelse og Døvblindhed (ISHD)
Institut for Syn, Hørelse og Døvblindhed ligger også i Aalborg og er åbent for alle, som har problemer med hørelsen, høreapparat eller høretekniske hjælpemidler.
Medarbejderne på Institut for Syn, Hørelse og Døvblindhed instruerer i brugen af høreapparat. De kommer også ud på Høreklinikken i forbindelse med udlevering og tilpasning af nyt høreapparat.
De rådgiver og vejleder også, hvis du som patient har spørgsmål i forbindelse med høreapparater, høretekniske hjælpemidler med mere. Derudover tilbyder de også informationsaftner, fx om tinnitus.
-
De første 3 måneder får du hjælp på Høreklinikken
De første 3 måneder, efter du har fået nye høreapparater, er prøveperioden. Derfor er det vigtigt, at du kontakter Høreklinikken i denne periode, hvis du oplever problemer med dit høreapparat. Husk at kontakte os i god tid.
Har du brug for hjælp til justering af lyden i dit høreapparat i løbet af de første 3 måneder, skal du også her kontakte Høreklinikken. Her hjælper en af vores audiologiassistenter dig med at justere lyden.Efter 3 måneder får du hjælp på ISHD
Efter 3 måneder skal du kontakte ISHD (Institut for Syn, Hørelse og Døvblindhed), hvis du har brug for at få høreapparatet justeret.
Efter 3 måneder er det heller ikke muligt at få ombyttet høreapparatet til et andet.
-
Høreklinikken/Audiologisk Afsnit har lokalklinikker i både Thisted, Hobro, Frederikshavn og Hjørring.
Disse er for patienter med ukomplicerede høretab, det vil sige patienter, der ikke behøver at blive set af en læge. Her undersøges og behandles patienterne af vores audiologiassistenter.
Henvend dig via Høreklinikken i Aalborg
Der sidder ingen sekretærer i vores klinikker i Thisted, Hobro, Frederikshavn og Hjørring. Derfor skal du henvende dig på Høreklinikken i Aalborg. Du finder vores telefonnummer på side 5.
Husk, at de første 3 måneder er prøveperioden, så kontakt os i god tid, hvis du oplever problemer med dit høreapparat eller har brug for hjælp til justering af lyden. Du vil naturligvis få en tid på samme klinik, hvor du har fået dit høreapparat.
Efter 3 måneder skal patienter, der er bosat i Thisted eller Morsø Kommune, henvende sig hos KommunikationsCenter Thisted.
Patienter, der hører til Rebild Kommune, skal kontakte hørevejlederne i Rebild Kommune.
Patienter, der er bosat andre steder i Region Nordjylland, skal henvende sig hos ISHD.
-
Der findes en del tilbehør (reservedele) til et høreapparat. Afhængigt af hvad du mangler, er det forskelligt, hvem du skal kontakte.
Samme dag, som du får dit høreapparat, får du udleveret et lille kort, som der står på, hvor du skal bestille diverse tilbehør. På sidste side kan du se en liste over kontaktinformation på de forskellige høreapparatsfirmaer.
Batterier og slanger
Høreapparatsfirmaerne skiftes til at stå for denne del og gør det cirka 1-2 år ad gangen. Kontakt eventuelt Høreklinikken eller ISHD, hvis du er i tvivl om, hvilket firma du bestiller ved.
Filtre, kupler og andre dele
Andet tilbehør, som fx filtre og kupler, skal bestilles ved det høreapparatsfirma, hvor dit høreapparat er fra.
-
Du kan blive skrevet op til nyt høreapparat, når dit nuværende høreapparat er 4 år gammelt. Dette kræver ikke en ny henvisning fra en ørelæge, men blot et telefonopkald til Høreklinikken.
-
Har du tabt dit høreapparat, kan du kontakte Høreklinikken.
Her vil vi bestille et nyt apparat til dig, hvis vi ikke har et reserveapparat, der passer. Du skal forberede dig på, at dette godt kan tage op til et par måneder. I mellemtiden kan du kontakte ISHD for at høre, om de har et låneapparat til dig.
Husk altid at oplyse, hvilket høreapparat du har tabt – om det er højre, venstre eller begge. Derudover skal vi også vide, om du har tabt din øreprop, hvis du har fået lavet sådan en.
-
Hvis du oplever problemer med dit høreapparat, kan du se under afsnittet ”Fejlfinding på Høreapparater”, hvad årsagen eventuelt kan være. Her finder du også en mulig løsning på problemet. Hvis ingen af disse løsninger klarer problemet, så kontakt ISHD.
Skal dit høreapparat sendes til reparation, skal det sendes til det firma, høreapparatet kommer fra. Når du sender høreapparatet, skal du huske at vedlægge en beskrivelse af problemet samt dine kontaktinformationer.
Husk at sende høreapparatet, så høreapparatet kan spores. Du finder de nødvendige informationer om firmaerne under afsnittet ”Kontakt”
Er det din øreprop, som er i stykker, kan du læse i næste afsnit, hvad du skal gøre.
-
Kontakt Høreklinikken
Har du problemer med din øreprop, fx hvis den klemmer eller er knækket, skal du kontakte Høreklinikken i vores åbningstid.
Du kan altid kontakte Høreklinikken, når det er øreproppen, det drejer sig om, også selvom der er gået mere end 3 måneder, fra du fik høreapparatet udleveret.
Øreproppen klemmer
Hvis din øreprop klemmer eller generer dig, kan du kontakte Høreklinikken for at aftale en tid. Du vil her få en tid ved vores ørepropteknikere, som vil hjælpe dig med problemet.
Knækket øreprop
Er din øreprop knækket, kan du enten sende den til os eller selv komme ind med den.
Reparationstiden afhænger af, hvad der er knækket på øreproppen. Du kan se en beskrivelse af øreproppen herunder.
Hvis det er indstikket, som er knækket, kan vores ørepropteknikere reparere øreproppen. Ofte kan de reparere den samme dag, hvis de får den inden kl. 12.00.
Er det selve øreproppen, fx vingen, som er knækket, skal der fremstilles en ny øreprop.
Fremstilling af ny øreprop
Når der skal fremstilles en ny øreprop, skal der bruges et aftryk af dit øre.
Vi har en database, som vores aftryk ligger i. Når du ringer, kan vi tjekke, om netop dit aftryk er i databasen. Hvis det ikke er, skal du ind og have lavet et nyt aftryk hos vores ørepropteknikere.
Beregn tid til fremstilling
Har du allerede et aftryk liggende i vores database, skal vi bruge cirka 14 dage til fremstilling af øreproppen.
Skal du have lavet et nyt aftryk, skal vi bruge cirka 3 uger til at fremstille øreproppen.
Øreproppen består af flere dele
- Den lille blå prik betyder, at øreproppen passer til venstre øre. Hvis prikken er rød, passer den til højre øre.
- Indstik. Her sætter man slangen på.
- Vingen.
- Slange, der forbinder øreproppen med høreapparatet.
-
Hylende lyd
Årsag
Løsning
Ørevoks i øregangen
Få øregangen undersøgt
Høreapparatet sidder ikke rigtigt
Tag høreapparatet ud og sæt det i igen
Styrken er for kraftig
Skru ned for lydstyrken
Slangen er blevet hård
Skift slangen
Meget hår i øregangen
Trim øregangen
Vægttab, så øreproppen ikke længere passer til øret
Kontakt Høreklinikken og få en tid ved ørepropteknikkerne
Høreapparatet passer ikke til øreproppen
Tjek at høreapparatet og øreprop passer sammen (Blå=venstre, rød=højre)
Hook er løs
Kontakt Institut for Syn, Hørelse og Døvblindhed
Ingen lyd
Årsag
Løsning
Høreapparatet er ikke tændt
Tænd for høreapparatet
Tilstoppet lydåbning
Rens lydåbning eller skift voksfilter
Udbrændt batteri
Skift batteri
Høreapparatet står på teleprogram
Skift program
Snavsede batterifjedre
Åben og luk batteriskuffen flere gange
Forkert batteri
Tjek batteri
Batteri vender forkert
Vend batteri
Høreapparatet passer ikke til øreproppen
Tjek at høreapparatet og øreproppen passer sammen (Blå=venstre, rød=højre)
Kogende støj/motorbådslyd
Årsag
Løsning
Snavsede batterifjedre
Åben og luk batteriskuffen flere gange
Snavset batteri
Tør batteriet omhyggeligt af
Udbrændt batteri
Skift batteri
-
Høreklinikken, Aalborg
Audiologisk Afsnit
Havrevangen 1, 6. sal
9000 Aalborg
Åbningstider:
Mandag – tirsdag fra kl. 8.00 – 16.00
Onsdag – fredag fra kl. 8.00 – 15.00
Tlf.: 97 66 27 70
Mandag – fredag, bedst mellem kl. 8.00-12.00
Institut for Syn, Hørelse og Døvblindhed
Sofiendalsvej 91
9200 Aalborg SV
Tlf.: 97 64 70 06
Mandag – torsdag fra kl. 8.00 – 14.00
Fredag fra kl. 8.00 – 12.00
Høreklinikken, Thisted
Aalborg Universitetshospital, Thisted
Højtoftevej 2
7700 Thisted
1. sal med indgang ved lægevagten
Tlf.: 97 66 27 70
Mandag – fredag. bedst mellem kl. 8.00 – 12.00
Høreklinikken, Hobro
Aalborg Universitetshospital, Hobro
Stolbergvej 8
9500 Hobro
Tlf.: 97 66 27 70
Mandag – fredag, bedst mellem kl. 8.00 – 12.00KommunikationsCenter Thisted
Kr. Koldsgade 3
7700 Thisted
Tlf. 99 17 27 36
Mandag fra kl. 9.00 – 9.30
Tirsdag – fredag fra kl. 8.00 –9.30
Widex Nordic
Att. Reparationsafdelingen
Nymøllevej 6
3540 Lynge
Mail: wsc@widex.dk
Tlf. 44 35 60 80
Mandag – torsdag fra kl. 12.30 – 15.30
Fredag fra kl. 12.30 – 14.00
Phonak
Sonova Denmark A/S
Østre Hougvej 42-44
5500 Middelfart
Mail: info@phonak.dk
Tlf.: 64 41 78 87
Oticon Denmark A/S
Sundbyvej 19
7752 Snedsted
Kundeservice:
Mail: brugerservice@oticon.dk
Tlf.: 39 17 71 11
Mandag – torsdag fra kl. 8.00 – 16.00
Fredag fra kl. 8.00 – 15.30
Batteribestilling:
Mail: batterier@oticon.dk
Tlf.: 39 17 74 44
Hverdage fra kl. 8.00-16.00
GN Hearing Danmark A/S
(GN ReSound A/S)
Lautrupbjerg 7
2750 Ballerup
Mail: info-dk@gnhearing.dk
Tlf.: 45 75 22 22
Signia Høreapparater A/S
(også gældende for Rexton høreapparater)
Serviceafdelingen
Nymøllevej 6
3540 Lynge
Tlf. 63 15 40 00
Hverdage fra kl. 12.30 – 15.30
Bernafon A/S
Sundbyvej 19
7752 Snedsted
Kundeservice:
Mail: brugerservice@bernafon.dk
Tlf.: 39 17 71 10
Hverdage fra kl. 8.00 – 16.00
-
Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.
Høreklinikken
Tlf. 97 66 27 70
Vi træffes bedst: Mandag – fredag 8.00 – 12.00