Ergoterapeutuddannelsen

Ergoterapeuterne ansat på Aalborg Universitetshospital varetager opgaver inden for følgende specialområder: ortopædkirurgi, reumatologi, geriatri, neurologi, neurokirurgi, pædiatri, almen medicin og onkologi.

Der arbejdes fortrinsvis med patienter i akutstadiet, hvilket medfører at det ofte er forholdsvis kortvarige forløb. Der er ofte et stort fokus på udredelsesdelen/undersøgelsen og overlevering, da mange patienter udskrives/overflyttes til videre genoptræning inden for kortere tid.

Ergoterapeuter arbejder med udgangspunkt i den betydning sygdom og traumer kan have i forhold til at kunne udføre hverdagslivets aktiviteter, samt den enkelte borgers behov og muligheder.

Ergoterapeuter undersøger, vurderer, rådgiver, behandler og genoptræner i forhold til at fremme den enkeltes mulighed for aktivitet og deltagelse i hverdagslivet både under og efter indlæggelse. Som en del af dette indgår også afprøvning og tilpasning af hjælpemidler som kompensation for nedsat funktion.

Ergoterapeuter samarbejder typisk med følgende faggrupper: fysioterapeuter, sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter, læger, portører, talepædagoger, og socialrådgivere. Desuden vil der ofte skulle etableres kontakt til primærkommunale terapeuter.

De kliniske undervisningsforløb tilrettelægges ud fra de studerendes forudsætninger og de muligheder der er til stede på sygehuset. Der er mulighed for behandling af patienter med forskellige diagnoser, og antal af patienter kan variere. Dette afklares i samspil med den studerende ved forventnings- og midtvejssamtale.

I de længere praktikperioder undersøger, vurderer og behandler den studerende egne patienter, under vejledning af og i samarbejde med den kliniske underviser.

I de seneste praktikperioder i uddannelsen, vil de studerende blive tilknyttet et team, for at understøtte integreringen i afdelingen. De vil således her primært varetage patientbehandling inden for teamets patientgrupper.

De pædagogiske metoder som anvendes er bl.a. før-, under- og eftervejledning, samt brug af forskellige mundtlige og skriftlige refleksionsmodeller.

Den faste ugentlige undervisning tilrettelægges ud fra behov, samt mulige emner der tages op generelt i afdelingen. Undervisningen vil typisk være relateret til de patientkategorier, de studerende beskæftiger sig med.

Efter hvert praktikforløb evalueres den kliniske undervisning. Der evalueres på såvel det organisatoriske som det indholdsmæssige i praktikforløbene samt på baggrund af de studerendes evaluering af praktikperioden. Derudover evalueres der årligt i det kliniske underviser-team, som et led i kontinuerlig kvalitetssikring af den kliniske undervisning.