Automat til blodprøverør - et bud på fremtidens patientinddragelse

Patienter, der skal have taget blodprøver, kan nu selv hente rør til prøverne i den nye prøverørskiosk, som er installeret i Medicinerhuset. Det er et led i at klæde patienter og personale på til fremtidens patientforløb på NAU – Nyt Aalborg Universitetshospital. Prøverørskiosken indvies den 7. juni kl. 8.00 i Medicinerhuset, Aalborg UH, Syd.

Prøverørskiosken er en ny selvbetjeningsløsning for patienter på Aalborg UH, Syd – i Medicinerhuset. Den fungerer ligesom en hæveautomat: Man sætter sit sundhedskort i maskinen, og efter en automatisk aflæsning af info fra kortet, leveres en pose med tomme prøverør med påhæftede etiketter. Man får ligeledes tildelt et kø-nummer og kan sætte sig i venteområdet i forhallen og vente på, at ens nummer kommer frem på den opsatte skærm. Når det sker, går man til den prøvetagningskabine, der er markeret og afleverer sin pose med mærkede blodprøvetagningsrør til bioanalytikeren, der så tager blodprøven.

Bedre patientsikkerhed og større diskretion

- Vi synes, der er mange fordele ved systemet. Dels elimineres de fejl, der ind i mellem forekommer. F.eks. at forkert etikette sættes på et rør, eller at man glemmer at tage et rør. Det har stor betydning for patientsikkerheden. Dels sparer det tid, hvilket er vigtigt, da vi har omkring 2000 patienter, der skal have tage blodprøver om ugen. Derudover kan bioanalytikeren i prøvekabinen koncentrere sig om mødet med patienten, fremfor at bruge tid og koncentration på papirarbejdet med prøver og etiketter. Og så er der også den gevinst, at persondata behandles mere diskret – man skal ikke længere stå og sige sit cpr. nr. højt til sekretæren i venteområdet – for det står på posen, siger ledende overlæge Annebirthe Bo Hansen, Klinisk Biokemisk Afdeling, Aalborg Universitetshospital.
Hun har været i spidsen for en arbejdsgruppe i Klinisk Biokemisk Afdeling, der har arbejdet med projektet, siden de første tanker om den opstod for tre år siden. Nu er den etableret som en del af forberedelsen på de nye tider på NAU - det nye hospital i Aalborg Øst. Og er den foreløbige eneste af sin slags – ikke bare i Nordjylland og Danmark, men muligvis i hele verden.

Frivillige guider patienterne
En anden fordel ved prøverørskiosken er, at den er med til at gøre patienterne mere involverede i deres behandling og mere selvhjulpne. Noget, som bliver en del af det at være patient på hospitalet i fremtiden.

- Mange er glade for at være mere involverede i deres behandling, ikke mindst de kroniske patienter. Vi regner med, at 75 procent af dem, der skal have taget blodprøver, kan bruge prøverørskiosken.

Og vi har lavet en aftale med hospitalets frivillige om, at de står til rådighed med hjælp til dem, der har brug for det, siger ledende overlæge Annebirthe Bo Hansen, Klinisk Biokemisk Afdeling.

De resterende 25 procent af dem, der skal have taget prøver, skal sekretærerne tage sig af.

– Forskellen bliver, at de ikke forsinker dem, der let kan finde ud af at hente prøver og afgive oplysninger. Og det betyder, at sekretærerne nu får bedre tid til at tage sig af dem, der ikke kan betjene sig selv, siger Annebirthe Bo Hansen.

Efter nogle ugers prøveperiode indvies prøverørskiosken torsdag den 7. juni, kl. 8.00. Den er installeret i Medicinerhuset, Mølleparkvej 4, 9000 Aalborg. I vestfløjen – ved receptionerne til ambulatorierne i stueplan – tæt på personalekantinen.


Opdateret