Digital visitation af borgere med høretab

Kan borgere i fremtiden visiteres til høreapparat uden at skulle forbi ørelægen flere gange? Ja, viser et nyt projekt fra Audiologisk Afsnit på Øre-, Næse- og Halskirurgisk Afdeling på Aalborg UH.

Lene Dahl Siggaard - InHEAR
Lene Dahl Siggaard fra Audiologisk Afsnit på Øre-, Næse- og Halskirurgisk Afdeling har i projektet 'InHEAR' testet digital visitation af borgere med høretab med gode resultater. Foto: Lene Pedersen, Kommunikation.

Læge Lene Dahl Siggaard fra Audiologisk Afsnit på Øre-, Næse- og Halskirurgisk Afdeling har med hjælp fra 751 frivillige nordjyske borgere med hørevanskeligheder undersøgt en ny metode til at vurdere, om man har brug for høreapparat.

 - Som det er nu, skal borgere med høretab møde op hos ørelægen eller en høreklinik flere gange, når de skal have en vurdering af, hvilken behandling de har behov for, siger hun.

Mindre besvær og tidsforbrug for borgeren

Resultater fra projektet – InHEAR – tyder på, at man i fremtiden vil kunne slippe med færre besøg og færre genundersøgelser. 

 - Vi har fundet frem til, at øre-, næse- og halslæger kan udføre digital visitation uden at gå på kompromis med kvalitet og patientsikkerhed, siger Lene Dahl Siggaard.

Digital visitation går ud på, at man ved ét fysisk besøg hos en privat eller offentlig høreklinik får foretaget høreprøve, trykmåling og billedoptagelser af trommehinde. Disse data – samt borgerens svar på et spørgeskema - kan tilgås digitalt af øre-, næse- og halslæger, der vurderer, hvilket behandlingsforløb der passer bedst til den enkelte: Vil borgeren have glæde af et høreapparat? Og er der tale om et ukompliceret eller kompliceret høretab?

Hvis der er mistanke om kompliceret høretab, bliver borgeren sendt til videre udredning i det offentlige behandlingstilbud. Er det ukompliceret – fx et almindeligt aldersbetinget høretab – kan borgeren vælge at fortsætte sin høreapparatbehandling i et privat tilbud.

- Metoden vil give mindre besvær og tidsforbrug for borgeren, der kun skal møde fysisk op én gang – og det ser tilmed ud til, at man hurtigere kan komme frem til den rigtige hørebehandling, siger Lene Dahl Siggaard.

Led i fremtidens høreapparatbehandling

Projektet er et led i Sundhedsministeriets initiativ 'Høreområdet i fremtiden', der skal bidrage til, at borgere med høretab i fremtiden får hurtigere og bedre høreapparatbehandling, og er en hjørnesten i arbejdet med at realisere visionen om at tilbyde borgere med mistanke om et høretab en fuld digitalt understøttet fjernvisitation.

- Forhåbningen er nu, at digital fjernvisitation på høreområdet skal indføres i en eller to testregioner, hvor monitorering af sikkerhed, behandlingseffekt og patienttilfredshed i stor målestok kan bidrage til videreudvikling af metoden, sige Lene Dahl Siggaard.

Resultaterne kort fortalt

Resultaterne fra InHEAR viser, at:

  • Den digitale visitation er sikker
    Ved digital fjernvisitation blev deltagere med både ukomplicerede høretab og komplicerede, behandlingskrævende høretab identificeret med mindst samme sikkerhed som ved traditionel visitation. Det betyder, at borgere på sigt hurtigere kan komme videre til det rigtige behandlingstilbud uden at gå på kompromis med sikkerheden.
  • Borgerne er tilfredse med behandlingen
    Deltagerne oplevede mindre ventetid og færre besøg og meldte meget positivt tilbage om deres oplevelse med digital visitation. Det betyder, at borgere på sigt kan forvente den samme gode effekt og tilfredshed med behandling ved indføring af digital fjernvisitation på høreområdet.
     
  • De nødvendige kompetencer er til stede
    De nødvendige lægelige kompetencer til udførelse af digital fjernvisitation er til stede, og krav til udførelse og kvalitet af den indledende forundersøgelse bliver mødt i både det private og offentlige tilbud. 

Læs mere om resultaterne fra InHEAR-projektet her

 

Opdateret