Høj patienttilfredshed på nordjyske sygehuse

Nordjyske patienter er meget tilfredse med den pleje og behandling, de får på de nordjyske sygehuse. Enkelte områder kalder på forbedring.

Patienter er meget tilfredse med deres forløb

Undersøgelsen tegner et billede af en yderst høj patienttilfredshed, når man ser på patientens møde med personalet. Patienterne oplever, at personalet er venligt og imødekommende, og flere end 8 ud af 10 patienter er i høj grad tilfredse med det samlede forløb fra indlæggelse til udskrivelse.

For de ambulante patienter er tallet oppe på 9 ud af 10. På alle områder ligger resultaterne enten over eller på samme niveau som landsgennemsnittet.

- Det er rigtig flot og roserne skal gå til vores dygtige medarbejdere. De arbejder målrettet med at følge op på resultaterne af disse undersøgelser, som løbende skal forbedre oplevelsen af at være patient, siger regionsrådsformand Ulla Astman (A).

Også plads til forbedringer

Den nye undersøgelse peger også på områder, hvor sygehusene kan forbedre sig. Fx kan vi blive bedre til at inddrage patienter og pårørende i behandlingen.

- Det skal vi følge op på, selvom vi allerede har fokus på patient- og pårørendeinddragelse, men vi kan gøre det bedre, som undersøgelsen viser. Vi skal være bedre til at lytte til patientens viden og sætte patienten i centrum i patientforløbet. Vi har igangsat forskellige indsatser på sygehusene, som på sigt skal forbedre patienternes oplevelse af at være inddraget, siger Asta Skaksen (V), formand for Udvalget for Kvalitet og Patientsikkerhed.

Et eksempel på disse indsatser er ”Patientens Team og behandlingsansvarlig læge”, som netop har fokus på at skabe sammenhæng i patientforløbet, hvor patienten oplever at være inddraget og oplever at være i centrum i sit forløb.

Samtidig bliver indsatsen ”Godt du spør´” rullet ud på sygehusene og opfordrer patienter til at huske at få svar på deres spørgsmål om deres behandling. Og en tredje indsats er den skriftlige patientkommunikation, som regionen har løftet.

Opdateret