Optimering af yngre lægers uddannelsesforløb med inddragelse af evaluer.dk

Aalborg Universitetshospital arbejder konstant på at forbedre sig som uddannelsessted og vil gerne understøtte en god evalueringskultur, hvor vi systematisk efterspørger konstruktiv feedback.

Brugen af evaluer.dk til evaluering af den uddannelse, afdelingerne og hospitalet giver, har været drøftet i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse (DRRLV) samt i Koordineringsgruppen for Lægelig Uddannelse i Region Nordjylland.

Der er generel opbakning til brugen af evaluer.dk, men der er enighed om, at der er behov for at aflive myten om anonymitet, idet dette i praksis ikke er muligt at opretholde i afdelinger med få uddannelsessøgende – og i stedet betone behovet for en åben feedbackkultur.

På Aalborg Universitetshospital tilslutter vi os, at:

  • Der er behov for at efterspørge åben, ærlig, systematisk og tidstro feedback 
  • Evaluer.dk bør bruges som redskab til dialog, udvikling, gensidig tillid og konstruktiv feedback
  • Man lærer bedst i et trygt og tillidsbaseret miljø

På Neurologisk Afdeling har man på basis af spørgsmålene fra evaluer.dk udviklet et dialogredskab til de obligatoriske vejledersamtaler, som inddrager både den uddannelsessøgende læges og afdelingens bidrag til et godt uddannelsesforløb. Den yngre læge bliver bedt om at bruge 10 minutter til at kortlægge, hvad der skal til, for at uddannelsesforløbet vurderes som vellykket.

Dette har vi ladet os inspirere af og har udarbejdet et arbejdsredskab, der kan bruges af alle afdelinger på Aalborg Universitetshospital – se redskabet her og find det fremadrettet under vejledning af uddannelseslæger. Dette skema udleveres ved introduktionssamtalen og forventes behandlet senest ved justeringssamtalen.

Det er tanken, at det kan bidrage til, at vi kan forbedre os som uddannelsessted og understøtte en god evalueringskultur, hvor vi systematisk efterspørger konstruktiv feedback.

Vi håber, I vil tage godt imod det.


Opdateret