Du kan som udgangspunkt selv vælge, om du vil have din klage sagsbehandlet i Region Nordjylland eller i Styrelsen for Patientklager.
Klag til Region Nordjylland
Region Nordjylland vil meget gerne høre om dine oplevelser, lære af dem og bruge dem til gavn for andre patienter og pårørende. Vi kan sagsbehandle alle typer af klager i sundhedsvæsenet, fx
- operation/behandling
- forsinket eller forkert diagnose
- ventetider
- fejlmedicinering
- manglende information
- dårlig kommunikation
- parkeringsforhold
- forplejningen
- andre forhold, som du ikke har været tilfreds med på hospitalet.
Regionen kan dog ikke træffe afgørelse om din behandling eller om dit forløb har været i overensstemmelse med normen for almindelig anerkendt faglig standard.
Læs mere om din klage til sagsbehandling i Region Nordjylland, hvor vi er tovholder på din klage.
Klageskema
Fuldmagt
Hvis du ønsker at give en anden person fuldmagt til at klage på dine vegne til Region Nordjylland, kan du udfylde en fuldmagtsblanket. Du skal underskrive blanketten og efterfølgende sende den til Region Nordjylland.
Klag til Styrelsen for Patientklager
Styrelsen for Patientklager kan kun behandle visse typer af klager. De kan behandle klager over sundhedsfaglig behandling, fx
- operation
- medicinsk behandling
- dit forløb
- en konkret sundhedspersons faglighed.
De kan også behandle klager vedrørende brud på dine patientrettigheder, fx
- afgørelser om aktindsigt
- refusion af udgifter til behandling i udlandet
- udgifter til kørsel.
Styrelsen for Patientklager sagsbehandler ikke klager over fx
- kommunikation
- personalets adfærd
- de fysiske rammer
Styrelsen for Patientklager træffer en afgørelse, der udløser kritik eller ikke kritik over behandlingsstedet eller en navngiven sundhedsperson.
Bemærk, at Styrelsen for Patientklager ikke kan tilkende erstatning.
Sender du din klage til sagsbehandling i Styrelsen for Patientklager, er de tovholder på din klage.
Andre klagemuligheder
Indberet en utilsigtet hændelse
Ønsker du at videregive information (uden at klage) med det formål at forebygge gentagelser af dine oplevelser, kan du indberette en utilsigtet hændelse.
Søg om patienterstatning
Ønsker du erstatning for en skade sket i sundhedsvæsenet i forbindelse med udredning eller behandling, skal du sende en anmeldelse til Patienterstatningen.
Klag over afgørelser vedrørende kørsel eller kørselsgodtgørelse
Ønsker du at klage over afgørelser vedr. ret til kørsel eller kørselsgodtgørelse, skal du sende en rettighedsklage til Styrelsen for Patientklager. Se under transport.