Du har 2 muligheder, når du ønsker at klage over et af regionens hospitaler: Du kan sende din klage direkte til Region Nordjylland eller sende den til Styrelsen for Patientklager. Vær opmærksom på, at der er forskel på, hvilke typer klager der kan sagsbehandles i de to instanser.
Klag til Region Nordjylland
Region Nordjylland vil meget gerne høre om dine oplevelser, lære af dem og bruge dem til gavn for andre patienter og pårørende. Vi kan sagsbehandle alle typer af klager i sundhedsvæsenet, fx:
- operation/behandling
- forsinket eller forkert diagnose
- ventetider
- fejlmedicinering
- manglende information
- dårlig kommunikation
- parkeringsforhold
- forplejningen
- andre forhold, som du ikke har været tilfreds med på hospitalet.
Regionen kan dog ikke træffe afgørelse om din behandling eller om dit forløb har været i overensstemmelse med normen for almindelig anerkendt faglig standard.
Indsend din klage til Region Nordjylland
Når vi har modtaget din klage, ringer vi dig op og aftaler det videre forløb. Her kan du læse mere om, hvordan din klage bliver sagsbehandlet i Region Nordjylland.
Samtykke
Når du indgiver en klage til Region Nordjylland samtykker du til, at vi må indhente de oplysninger, som er relevante for behandling af sagen. Det indebærer samtykke til, at den/de sundhedspersoner, som klagen omhandler, må foretage opslag i patientjournaler, fx eget journalsystem, e-journal og Fælles Medicinkort med henblik på at oplyse klagen.
Fuldmagt
Hvis du ønsker at give en anden person fuldmagt til at klage på dine vegne til Region Nordjylland, kan du udfylde en fuldmagtsblanket. Du skal underskrive blanketten og efterfølgende sende den til Region Nordjylland.