På denne side finder du information om vejledning og vejlederkurser med særlig vægt på inddragelse af lægerollerne.
Under "Relevante links" finder du bl.a.:
- En skematisk oversigt over funktionsområder for UAO, hovedvejleder og klinisk vejleder.
- Beskrivelse af arbejdsopgaver for hovedvejleder og den daglige kliniske vejleder.
- Information om vejledersamtalerne.
- Skabeloner til brug for introduktions-, justerings- og slutsamtalen.
- Karriereværket, som er et samtaleværktøj til karrierevejledning.
Vejledningsfunktionen
Nyansatte læger i uddannelsesstilling får tildelt en hovedvejleder, som er den, der under hele forløbet skal vejlede den yngre læge om uddannelsesforløbet. Vejlederen kan hjælpe med planlægning og gennemførelse af de krav, der skal opfyldes under den aktuelle ansættelse. Hjælp og vejledning ved yderligere ønsker om kompetenceudvikling er også en del af vejledningen, samt hvis forløbet ikke går som planlagt.
Hver ansat læge har et ansvar som vejleder i den daglige arbejdssituation, også kaldet daglig klinisk vejleder (se mere under "relevante links").
Vejledning og lægerollerne
Sundhedsstyrelsen udarbejdede i 2013 en ny beskrivelse af lægerollerne, som kan findes her: https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2013/De-syv-laegeroller.

Centralt ses rollen som medicinsk ekspert og rundt om de fem støtteroller kommunikator, samarbejder, leder/administrator/organisator, akademiker og sundhedsfremmer. Disse støtteroller er vigtige for, at rollen som medicinsk ekspert/lægefagligheden kommer til udtryk. Omkransende det hele ses rollen som professionel, der skal være til stede i al lægegerning.
I forbindelse med vejledersamtalen er det især vigtigt at bemærke, at kompetencer er beskrevet på tre niveauer i forhold til individ (de nære team), organisation og samfund - og relateres til lægelige arbejdssituationer. Dette er ikke integreret i vejledersamtaleskemaerne til brug for introduktions-, justerings- og slutsamtale.
Samtaleskemaerne er opbygget mhp. at skabe flow i samtalen, men vejlederen kan med fordel nuancere samtalen ved at inddrage de tre niveauer og lægelige arbejdssituationer i samtalen om hver enkelt rolle. Du kan finde hjælp til dette i de oversigtsslides, der ligger her på siden.
Vejlederkurser
Vejlederkurser for speciallæger udbydes af Region Midtjylland via kursusværktøjet https://rm.plan2learn.dk/.
Vejledningskursus for læger i introduktionsuddannelse udbydes i Region Nordjylland af Mennesker og Organisation: Uddannelse, Læring og Ledelse via kursusværktøjet https://rn.plan2learn.dk/.
Der er i et samarbejde på tværs af Region Midt- og Nordjylland lavet en hjemmeside om Det Gode Læringsforløb. Hjemmesiden hedder laering.rm.dk og giver hjælp til, hvordan man som henholdsvis som kursist, leder eller kursusplanlægger bidrager til at styrke udbyttet af uddannelse til gavn for borgere og patienter.
Twopagers for de generelle kurser
Videreuddannelsen Nord har udarbejdet en række twopagers med informationer om alle de generelle kurser, som vejlederen bør have med i sin "værktøjskasse".
Twopagerne indeholder:
- en beskrivelse af formålet med kurset
- en beskrivelse af kursets forløb
- en opfordring til deltagerens forberedelse inden kurset
Twopagerne er udarbejdet for at forberede kursusdeltagerne bedre på kurset og er derudover en opfordring til opfølgende aktiviteter efter kursusafholdelsen.
Se dem under relevante links på siden om de generelle kurser