Fejlmelding på søvn- og respirationsudstyr fra Philips Respironics

Philips Respironics har fejlmeldt deres CPAP-apparat, Dreamstation, som bruges til behandling af søvnapnø og vejrtrækningssygdomme.

Philips har fundet en risiko for, at det støjdæmpende skum i de berørte apparater, under særlige omstændigheder, kan nedbrydes og frigøre skadelige partikler og kemikalier, der kan indåndes ved brug, og de ønsker derfor at udskifte disse apparater. Philips har oplyst, at skummet er observeret nedbrudt i 0,03% af deres apparater. Problemerne med skummet forekommer både i Danmark og resten af verden.

 

Udskiftning af apparater – vi holder dig løbende orienteret

Philips har tidligere meddelt, at udbedringen af fejlen på deres apparater ville begynde i løbet af september 2021. Denne tidsplan er blevet forsinket ad flere omgange, men det forventes, at udskiftningen af apparater vil begynde i løbet af andet kvartal 2022. Fordelingen vil ske efter lægefaglig vurdering, og du vil derfor blive kontaktet af din behandlende afdeling, når det er din tur til at få udskiftet dit apparat. Philips oplyser, at den fortsatte udskiftning af apparatur vil strække sig over resten af 2022, og vi forventer, at det eventuelt kan tage længere tid. Philips kan på nuværende tidspunkt ikke sikre en fast leverance af CPAP-apparater til ombytningen bl.a. på grund af usikre globale forsyningskæder. Men ombytningen vil ske løbende, og vores patienter vil blive indkaldt løbende, når vi får leverancer fra Philips.

 

Fejlmelding af apparater - det skal du gøre

Phillips har vurderet, at de fejlmeldte apparater kan give følgende symptomer: hovedpine, irritation, betændelsestilstand, vejrtrækningsbesvær, kvalme eller opkast.
I et nyligt forskningsstudie fra Canada blev der ikke fundet øget risiko for kræft hos patienter i behandling med apparater fra Philips sammenlignet med andre leverandører. Generelt er der ikke øget kræftrisiko for patienter i behandling for søvnapnø sammenlignet med den øvrige befolkning. Der er samlet set således ikke påvist nogen øget forekomst af kræft med baggrund i behandling med Philips Respironics' udstyr.

Vi har stor forståelse for den utryghed, der kan opstå hos dig, der benytter udstyret. Lægemiddelstyrelsen vurderer, at den potentielle risiko ved brug af apparaturet indtil udskiftning, er lav. Lægemiddelstyrelsen anbefaler derfor, at danske patienter følger Philips anvisninger:

  • Du bør ikke stoppe brugen af dit apparat, før du har talt med din behandlende læge, da det i nogle tilfælde ikke er sundhedsmæssigt forsvarligt at stoppe behandlingen uden alternative behandlingsmuligheder. Lægen vil hjælpe dig med at vurdere den bedste behandling fremadrettet.
  • Hvis din læge vurderer, at du skal fortsætte med at bruge udstyret, bør du følge udstyrets brugsvejledning.
  • Er du bekymret eller har spørgsmål til din behandling, bør du kontakte den klinik, hvor du går til kontrol.

Læs Lægemiddelstyrelsens information vedr. respirationsudstyr fra Philips Respironics.

Her kan du læse Philips informationer vedrørende apparaterne, og har du endnu ikke registreret dig apparat hos Philips kan du også gøre det på denne hjemmeside.

 

Mulighed for at kontakte Philips

Hvis du har spørgsmål til leveringsplaner eller det tekniske i dit apparat, har du mulighed for at kontakte Philips på følgende mailadresse:

 

Mulighed for at kontakte Søvncenter Nord 

 

Sekretærer
Telefon 97 66 27 11 - Tryk 1 for Søvncenter Nord
Telefontid:
Mandag-fredag 8.00-14.00

Sygeplejerske
Telefon 97 66 26 26
Telefontid:
Mandag lukket
Tirsdag 8.30-9.30
Onsdag-fredag 8.00-9.00

 

Patienterstatning

Patienter, som er blevet syge af fejlmeldte respirations- og søvnapparater fra Phillips, kan have ret til erstatning. På Patienterstatningens hjemmeside kan du læse om muligheden for at søge om erstatning.