Mød UAO ved Medicinsk Afdeling Hobro
Christian har været uddannelsesansvarlig overlæge i Hobro siden foråret 2022, og han har svaret på 4 spørgsmål om arbejdet med uddannelsen i afdelingen.
Hvad er det bedste uddannelsesmæssige tiltag, som i øjeblikket foregår på vores afdeling?
Der er mange om buddet. Vi har her i foråret indført en speciallæge med supervisor-funktion i dagtid for stuegangsgående læger og forvagt. Vedkommende er taget ud af stuegangsfunktion (eller har som minimum færre patienter end andre speciallæger) med henblik på at have tid til at supervisere yngre læger. Det er taget meget positivt imod: Yngre læger føler tryghed, fordi de ved, at der altid er en speciallæge, der har tid til at diskutere de ofte ret komplekse problemstillinger, vi står med. Speciallægegruppen er også begejstret for funktionen, fordi det dels giver andre speciallæger ro til at gå stuegang uden afbrydelser, men samtidig føler speciallægerne også tilfredsstillelse ved at have den superviserende funktion, når der ellers er afsat tid til det. De fleste vil gerne lære fra sig, men skal det ske midt i en i forvejen travl stuegang – som tilfældet ofte var før - er motivationen knap så stor.
Vi har også inden for det sidste års tid indført fast funktion af yngre læger fra Hobro i Diagnostisk Center i Farsø. De visiterer og ser patienter til forundersøgelser selvstændigt, men under tæt supervision af speciallæge. Det er en funktion, der har fået stor ros af yngre læger i forhold til læringsudbytte og kvaliteten af supervision fra Farsø-speciallæger.
Derudover har vi fokus på mere løbende, systematisk kompetencevurdering og udvikler hele tiden på de ting, vi har på programmet til morgenundervisning. Af nye tiltag har vi fx fælles refleksion over patientcases med fokus på det etiske eller kommunikative, og ikke det rent medicinske som det tit bliver tilfældet ved konferencediskussioner. Vi har også sat fokus på tiltag, der skal styrke den sociale trivsel og arbejdsglæden med fælles morgenmad efter morgenkonference en gang månedligt, men også flere sociale/festlige arrangementer udenfor arbejdstid.
Hvilke erfaringer kunne du tænke dig at høre om fra UAO-kolleger?
Jeg har inden for det sidste år været på kursus for uddannelsesansvarlige overlæger og fået en masse input til, hvordan andre gør tingene. Noget af det er vi så småt ved at begynde at implementere selv, men jeg har også en meget lang liste med ting, der kan tages op, når tiden er moden, og tiden til at implementere dem fra uddannelsesteamets side er der.
Hvad har du lært i din tid som UAO, som du tænker, at dine kolleger på andre afdelinger kunne have glæde af at høre?
Input fra UKYL og yngre læger generelt har stor værdi i forhold til at prioritere, hvilke nye tiltag vi skal prioritere over andre. Stort set alle de ting, vi har arbejdet med, ville heller ikke have kunnet lade sig gøre uden hjælp fra resten af uddannelsesteamet.
Jeg har bl.a. på UAO-kursus - men også baseret på konkret, dyrekøbt erfaring - lært vigtigheden af såkaldt interessent-analyse og at skabe følgeskab, før nye tiltag implementeres. Hvis man glemmer disse essentielle elementer som leder, er der stor risiko for at møde betydelig modstand overfor ellers godt udtænkte og nødvendige uddannelsestiltag.
Står I overfor ændringer eller tiltag i afdelingen, som kan smitte af på uddannelsen, og har I gjort jer tanker om, hvordan disse kan imødekommes?
Vi er i gang med en større omlægning af ambulatorier og vores medicinske daghospital. I den forbindelse håber vi at kunne implementere et eller flere nye dobbeltspor for yngre læger med superviserende speciallæge parallelt.